Kan/moet je voor bedrijfsuitgaven in USD btw terugvragen/opgeven op de omzetbelasting?

Ten behoeve van m'n bedrijf heb ik software gekocht van een Amerikaans bedrijf voor welke ik middels de creditcard in USD heb betaald. Hoe kan ik dit het beste aangeven op de omzetbelasting? Is het mogelijk op zulke uitgaven BTW terug te vragen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Beste,
Het is afhankelijk van wat er op de factuur staat, maar hoogstwaarschijnlijk staat er geen btw op de factuur. De gegevens zet u in de aangifte omzetbelasting bij de vraag "Leveringen/diensten uit landen buiten de EU" op basis van het Nederlandse btw tarief en hetzelfde btw bedrag neemt u mee bij de voorbelasting.
Hiermee geeft u de aankoop aan bij de belastingdienst, maar komen afdracht en terugvraag van btw per saldo op € 0 uit.
Staat er Nederlandse btw op de factuur? Dan kan deze op dezelfde manier worden verwerkt als een Nederlandse factuur.
Staat er Amerikaanse btw op de factuur? Dan is het praktisch niet te doen om dit terug te vragen, tenzij het om duizenden euro's gaat.

Vriendelijke groet,
Daniël Klaassen