Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan/moet je voor bedrijfsuitgaven in USD btw terugvragen/opgeven op de omzetbelasting?

Ten behoeve van m'n bedrijf heb ik software gekocht van een Amerikaans bedrijf voor welke ik middels de creditcard in USD heb betaald. Hoe kan ik dit het beste aangeven op de omzetbelasting? Is het mogelijk op zulke uitgaven BTW terug te vragen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Beste,
Het is afhankelijk van wat er op de factuur staat, maar hoogstwaarschijnlijk staat er geen btw op de factuur. De gegevens zet u in de aangifte omzetbelasting bij de vraag "Leveringen/diensten uit landen buiten de EU" op basis van het Nederlandse btw tarief en hetzelfde btw bedrag neemt u mee bij de voorbelasting.
Hiermee geeft u de aankoop aan bij de belastingdienst, maar komen afdracht en terugvraag van btw per saldo op € 0 uit.
Staat er Nederlandse btw op de factuur? Dan kan deze op dezelfde manier worden verwerkt als een Nederlandse factuur.
Staat er Amerikaanse btw op de factuur? Dan is het praktisch niet te doen om dit terug te vragen, tenzij het om duizenden euro's gaat.

Vriendelijke groet,
Daniël Klaassen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding