Hoe kun je als ZZP'er sparen voor je pensioen op een fiscaal aantrekkelijke manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ZZP-er heb je maar een beperkt aantal mogelijkheden om te sparen voor je pensioen.

De bekendste regeling is de FOR (fiscale oudedagsreserve). Dit is een fiscale aftrekpost die afhankelijk is van je winst. Je mag ieder jaar 12% van je winst doteren aan de FOR. Je hoeft dat geld niet echt ergens te storten, dus je kan op deze manier een leuk fiscaal voordeel creeëren. Dit is ook tegelijk de valkuil van deze regeling. Houd je dit geld namelijk niet op een spaarrekening vast en ga je stoppen met je bedrijf of met pensioen heb je een probleem. Op dat moment valt de FOR namelijk vrij en moet je een keuze maken: afrekenen met de fiscus of dit geld in een pensioenfonds storten. Heb je dus dat geld nooit opzij gelegd en alleen geprofiteerd van de aftrek krijg je dan ineens een forse belastingclaim. Ikzelf raadt mijn klanten deze constructie om die reden dan ook altijd af.

Een tweede mogelijkheid is het meest simpel: een pensioenverzekering afsluiten. Je gaat dan maandelijks een bedrag storten bij een verzekeringsmaatschappij en die keert uiteindelijk als je met pensioen gaat jaarlijks een (hopelijk leuk) bedrag uit. De premie is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Nadeel van deze mogelijkheid (en ook het grootste bezwaar van de meeste zzp-ers) is dat er natuurlijk ook aardig wat aan de strijkstok van de verzekeraars blijft hangen. Daarnaast kan het zijn dat bij weinig winst de aftrekbaarheid van je premies niet meer van toepassing is.

Een derde mogelijkheid is het storten van lijfrentes. Dit komt vaak neer op een storting van een groot bedrag in één keer precies ter grootte van het maximale aftrekbare bedrag. Lijfrentes stort je ook bij de verzekeringsmaatschappij, maar daar blijven minder kosten aan de strijkstok hangen. Groot voordeel is ook dat je kan laten uitrekenen hoeveel je precies moet storten om maximaal fiscaal te profiteren. Nadeel is dat je al snel definitieve winstcijfers van je bedrijf moet hebben, anders is de berekening niet meer adequaat.

Laatste mogelijkheid is fiscaal niet gunstig, maar wel degene waarbij je zelf de grootste invloed hebt: sparen, of aflossen op je hypotheek. Doe je dit heb je na een tijdje een leuk bedrag waarvan je misschien jaren kan rondkomen (hetzij van je spaarrekening, hetzij door verkoop van een woning). Nadeel is dat je geen fiscale aftrek hebt.

Dit zijn eigenlijk de keuzes die je hebt als zzp-er
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik had toevallig net iets gehoord over "banksparen" voor pensioen.
Ik heb een bron bijgevoegd die ook informatie voor zzp-ers geeft (rechter kolom), maar op Google is nog veel meer te vinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
weet niet waarom bron er niet bij staat... www.bsparen.nl dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn stelling is dat je dat niet kan. Het blijkt in de praktijk dat de staat een onbetrouwbare partner is. Een reserve voor de oude dag is een prooi voor de maatschappij zolang die in de vorm van een pensioenrecht buiten jouw eigen vermogen bestaat. Ik raad iedereen af hier onnodig geld in te steken. Spaar en koop grond (!!) en onroerend goed is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, mijn man heeft zijn hele leven pensioen betaald, zijn eerste vrouw stierf, wij trouwden, waren 5 jaar getrouwd toen hij kwam te overlijden. Ik heb recht op pensioen over de 5 jaar dat we getrouwd waren....de rest van al het geld....weg, foetsie, heeft niemand meer recht op. Als dat geen weggegooid geld is......
Natuurlijk hoop je 90 te worden en dan 'haal' je je pensioen er wel uit, maar overlijdt je op je 52ste dan heb je pech, voor zover je dat al niet had....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met pensioen bedoel ik natuurlijk pensioen premie
Een lijfrentepolis is het meest vergelijkbare. Ik heb je een link toegevoegd, kijk daar maar eens naar.