Wat zijn de schulden na 4 jaar studeren?

Als je 4 jaar HBO gestudeerd hebt maar het blijkt toch niets te zijn en je wilt gewoon aan het werk, wat zijn dan de kosten? Is dat 4x2000 + ov-kosten(hoeveel kosten deze?)?
Dan hoef je toch in principe maar 6/7 maanden te werken en je hebt je schuld weer afbetaald toch?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
Inekez1
2 jaar geleden
Het collegegeld is niet elk jaar even hoog. Eerstejaars betalen minder. Per studie kan het verschillen. En de coronajaren hadden een flinke korting. Dus over welke 4 jaren gaat de vraag?
Ook voor het bepalen van de kosten voor de OV kaart is dat van belang. In 2022 wordt er bijna 105 euro per maand bij de schuld opgeteld voor het hebben van de OV kaart. Afgelopen jaren was dat minder. Komende jaren zal het wel verder omhoog gaan. Maar reken op toch zeker gemiddeld 100 euro per maand, dus bijna 5000 euro voor die 4 jaar. Had je tijdens de studie een goede bijbaan, of gulle ouders, en/of weinig kosten voor huur, boodschappen, kleding, uitgaan, extra studiekosten (boeken enzo), dan heb je mogelijk zonder extra lening kunnen studeren. Is er wel geld geleend van DUO dan moet je dat natuurlijk bij de schulden optellen. Er zijn maar heel weinig studenten die kunnen studeren zonder extra te lenen.
Inekez1
2 jaar geleden
Ook als je gaat werken zal een flink deel van je inkomen opgaan aan vaste maandelijkse kosten zoals huur, energiekosten, boodschappen, telefoon, kleding, sport, uitgaan, reiskosten, vakantie... Je kunt dus niet je hele maandinkomen gebruiken om snel je lening af te betalen. Gelukkig hoeft dat ook niet, je krijgt van DUO ruim de tijd om in kleine maandelijkse bedragen af te lossen.

Antwoorden (2)

2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Iets van een berekening of uitleg hoe je aan dat bedrag komt zou wel handig zijn. Ga je uit van 48 maanden maximaal lenen? En dan vergeet je het collegegeld en de OV kosten voor het gemak even?
tinus1969
2 jaar geleden
Dit is gebaseerd op 48 maanden lenen van het maximum studie lening bedrag (volgens de link 1011,50 p/m). In dat bedrag zitten alle studiekosten (dus ook collegegeld) verwerkt.
Inekez1
2 jaar geleden
Collegegeldkrediet inderdaad wel. De kosten voor OV niet.
Uit de vraag kunnen we niet opmaken of er maximaal wordt geleend, of alleen collegeldkrediet, of iets daartussen. Je kunt dan niet zomaar uitgaan van het maximale leenbedrag. Er komt sowieso ongeveer 5000 euro voor de OV kaart bij.
Het 1e jaar (mits 1e x hbo) hoef je maar de helft te betalen.

Schoolgeld:
1x €1104, 3x €2209 = €7731

Ov:
€104 euro per maand × 12 maanden × 4 jaar = ongeveer €5000

Totaal: €12.700 schuld

Mocht je ook nog aanvullende beurs krijgen, dan moet je die ook terugbetalen. Dat bedrag per maand is afhankelijk van de financiële situatie van je ouders.