Mijn neef heeft 2 jaar geleden een erfenis ontvangen maar nog niet uitbetaald gekregen. Notaris heeft geen idee Internet bankieren met USA werkt?

Mijn neef woont in Amerika en het lukt onze notaris nog stééds niet om het bedrag aan hem over te maken. Ze beweerden eerst een Swift of BIC code nodig te hebben. Het gaat om ongeveer 500,= Nu heb ik contact gehad met de bank in Amerika En die beschikken niet over deze codes maar wel over ándere daarvoor benodigde codes. Heb dat doorgegeven aan de notaris. Maar nee hoor, lukt nog steeds niet. Help!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Bankieren
2K
ronron1212
6 jaar geleden
De Verenigde Staten kennen geen IBAN. Daarom vult u bij de rubriek ‘Rekeningnummer ontvanger’ het rekeningnummer van uw begunstigde in. In de VS wordt het rekeningnummer op facturen aangeduid met ‘Account Number’. Er is geen standaard rekeningnummerstructuur. De VS maken voor het betalingsverkeer gebruik van een nationale 9-cijferige bankcode: Fedwire (FW). Soms ook aangeduid met ‘Routing number’ of ‘ABA’. Vermeldt u bij de rubriek 'bankcode' deze Fedwire.
https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/uitleg-per-land/verenigdestaten.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja. dat is ook een mogelijkheid. Dat de notaris werkelijk niet de moeite gedaan heeft om bij zijn eigen bank op te vragen hoe je geld overmaakt naar de USA. Ik moet zeggen, dat de ene bank wat gemakkelijker de informatie los geeft dan de andere. Er zitten echt soms veredelde telefonisten achter de telefoon of balie, die echt alleen antwoord weten op de standaard vragen wat je zelf ook weet. Vaak heb je weinig aan de adviezen van de bankmedewerker, omdat de echte specialisten je als eenvoudige klant niet te spreken krijgt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens hoe dieper ik in het geheel duik, hoe meer ik erachter kom dat Nederland een redelijk grote rol speelt in het SWIFT gebeuren. En dat de amerikanen weinig hebben met SWIFT, omdat het een niet-amerikaans systeem is.

Antwoorden (1)

Misschien is de bank van je neef niet aangesloten bij SWIFT. Probeer even via de website van swift de BIC op te zoeken. En misschien moet je het via een postwissel via het grenswisselkantoor doen. In het verleden diende je voor internationale overboekingen altijd met behulp van de bank te doen. En nu kun je het electronische bankieren zelf doen. Dus je kunt ook bij je eigen bank binnen lopen en hun dit probleem voorleggen, want je eigen bank dient je te kunnen helpen. Om de vraag simpeler te maken dien je gewoon de BIC code van de bank van je neef op te vragen bij je eigen bank. Met het verhaal dat je zelf 500 euro over wil maken.

In de USA wordt nog veel gewerkt met cheques en geldwissels, maar dit is zeer fraudegevoelig, dus ik kan voorstellen dat een nederlandse notaris daar niet mee wil werken. Hij moet zeker zijn dat de erfenis bij de juiste persoon terecht komt.

Toegevoegd na 16 minuten:
De term die je moet gebruiken richting je neef is "wire transfer" en vertellen dat de erfenis echt niet via een "bankcheck" gedaan kan worden. En een andere tip is kijken of er niet een Nederlandse vestiging is van die bank van je neef.

De amerikanen en de europeanen hebben een andere opvatting hoe je veilig geld overmaakt internationaal. En zeer waarschijnlijk kennen de amerikanen ons europese systeem niet. Net als wij hun systeem niet meer meer kennen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
De Verenigde Staten kennen geen IBAN. Daarom vult u bij de rubriek ‘Rekeningnummer ontvanger’ het rekeningnummer van uw begunstigde in. In de VS wordt het rekeningnummer op facturen aangeduid met ‘Account Number’. Er is geen standaard rekeningnummerstructuur. De VS maken voor het betalingsverkeer gebruik van een nationale 9-cijferige bankcode: Fedwire (FW). Soms ook aangeduid met ‘Routing number’ of ‘ABA’. Vermeldt u bij de rubriek 'bankcode' deze Fedwire.
https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/uitleg-per-land/verenigdestaten.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is een zeer waardevolle aanvulling op het antwoord.
ronron1212
6 jaar geleden
@carsrac dank en een +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+@ronron