kan de woningbouw vereniging in de maand waarin de huur loopt al een incasso buro inschakelen

ik heb de huur van juli nog niet betaald is het gerechtvaardigd dan de woning bouw ver. er nu al een incasso buro opzet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Bij mij hebben ze het een tijdje terug wel gedaan, nadat ik 10 dagen niet betaald heb (het was de 10de van de lopende maand waarover ik nog huur verschuldigd was).

Dit had als achtergrond dat ik het in het verleden wel eens wat vaker te laat betaald had.

In de meeste (woning)huurovereenkomsten staat expliciet vermeld dat de huur vooraf verschuldigd is, ik heb dan ook geen idee (maar niet de indruk) dat ze je nog in gebreke hoeven te stellen, aangezien je volgens de overeenkomst en de feiten hoe dan ook al in verzuim bent.

Dit alles maak het mijns inziens nog niet terecht om het zo aan te pakken, maar die discussie kon ik helaas niet winnen met de verhuurder en de ingeschakelde deurwaarder (die optrad als incassobureau). Dit alles overigens ondanks het feit dat mijn situatie bijna 1-op-1 overeenkomt / kwam met de situatie in de rechtszaak waarover de onderstaande link gaat.

Toegevoegd na 53 seconden:
P.S. Met andere woorden, in mijn ogen is het niet netjes, maar het mag en kan wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Er zijn geen wettelijke regels voor termijnen. Dus als jij je huur niet op tijd betaald (Deze had aan het begin van de maand voldaan moeten zijn) dan mogen ze een incassobureau op je af sturen.

Helaas is dit de normale praktijk geworden in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij zou die rechtvaardigheid afhangen van je betalingsverleden.
Heb je vaker te laat betaald, mogelijk al eens meerdere maanden achter gelopen, dan begrijp ik dat ze dat nu willen voorkomen. Hoe hoger de huurschuld wordt hoe groter het probleem om hem weer in te lopen.
Is het echt de eerste keer, dan is het zwaar overdreven om dat bureau in te schakelen. Zeker omdat ze niet weten of je achter loopt vanwege eigen schuld of omdat je door een ongeval of ziekte niet in staat bent geweest geld over te maken.

Tevens vraag ik me af of je een borgsom voor de huur hebt betaald en zo ja , hoe hoog (in maanden huur op het moment van betalen) die was.
Want die borg staat mi. ook garant voor huurbetalingen (mits die daarvoor hoog genoeg is)

Overigens, zoals in reacties ook al staat moet de huur voorafgaand aan de maand betaald zijn.

De gebruikelijke situatie is eerst een normale aanmaning, wel snel (dag 5 ) na het begin van een maand.
Dan evt een 2e herinnering en dan het incasso bureau.

Uit huis zetting schijn pas te kunnen na 3 maanden huurachterstand.
Zie ook de bron, van een gerechtsdeurwaarder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het incassobureau zal pas in de tweede maand op je af worden gestuurd, denk ik zo. Maar je mag bellen om een betalingsregeling af te spreken. Ze zijn er bij ons heel soepel in. Dus het loopt absoluut geen vaart.
Volgens mij is dit wel landelijk afgesproken. Die corporaties zitten toch in een overleg.
Gewoon even bellen, en het is zo opgelost. Zelfs als je twee maanden moeilijk zit, kan je iets regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat de praktijk anders ligt, zie bijvoorbeeld ook mijn antwoord.
Als je als een huurder bekend staat,denk ik niet dat dit zal gebeuren. Men zal je een herinnering sturen en wel enig soulaas bieden,denk ik.