Hoe werkt de geld transactie bij een tankstation?

Zien ze daadwerkelijk je saldo als je pint? (lijkt mij dat dat nogal privacy gevoelig ligt en dacht ook dat automaten dat niet konden zien, behalve die van je eigen bank) Schrijven ze telkens een beetje af tot onvoldoende saldo? (lijkt mij het meest logisch)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Nee; De pin automaat vraagt aan de bank toestemming om geld van je rekening te vissen. Bij een OK kan het tankstation jouw je geld geven / de betaling als voldaan zien: De bank zorgt er dan voor dat het tankstation het geld krijgt wat ze jou geven. Geen enkele medewerker ziet ooit wat er op jouw rekening staat. Ze zien alleen een akkoord of niet akkoord.

Toegevoegd na 13 minuten:
Bij onbemande automaten:
Het is heel gebruikelijk dat bij het tanken bij een onbemand tankstation eerst een zogeheten preautorisatie wordt gevraagd. De automobilist moet al pinnen voordat hij gaat tanken. Dan worden de gegevens van de pinpas gecontroleerd en "vraagt" de bank van de ondernemer aan de bank van de klant of er voldoende saldo (125 euro) op de rekening staat. Na het tanken wordt het bedrag waarvoor daadwerkelijk getankt is, van de rekening afgeboekt. Het gereserveerde bedrag wordt dan weer vrijgegeven. [http://www.z24.nl/z24geld/artikel_82892.z24/Onbemande_tankstations_schrijven_extra_bedragen_af.html]

Toegevoegd na 14 minuten:
Er wordt dus niet naar het saldo gevraagd. Er wordt gevraagd of er voldoende voor de borgbeschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je bedoeld: pinnen bij een onbemand station? Dat werkt hetzelfde als pinnen bij je bank, dus tot je maximum (roodstand). Als je maximum bereikt is, stopt de pomp vanzelf met het uitdelen van de benodigde brandstof voor uwer voiture.

Toegevoegd na 1 minuut:
En bij een bemand station...zie het uitstekende antwoord van Jelle!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde inderdaad een onbemand tankstation. Maar dan werkt het dus in interval transacties? (telkens een beetje van je rekening) of is het dus zo dat ze je saldo kunnen zien? Deze oplossingen zie ik beide als oplossing voor: teveel tanken voor het saldo dat je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pinautomaat kan via de verbinding met je bank inderdaad je saldo zien (noem het maar even zo) en stopt wanneer het maximum bereikt is. Let wel....apparaat! Er komt geen medewerker aan te pas dus, die jou saldo zou kunnen zien. Teveel tanken gaat je dus niet lukken, althans...mij is het nog niet gelukt. Overigens stopt tie zelfs meestal iets van tevoren.