Wat is voor mij het gunstigste, vaste energieprijs of variabel?

Afgelopen jaar had ik een actieprijs bij Nuon en dat was een jaarcontract. Nu had ik onlangs de Nuon aan de telefoon en kwamen zij meteen met een nieuw aanbod voor vasteprijs gas en stroom voor 3 jaar vast. Wanneer ik niet zou overstappen zou mijn oude contract van actieprijs automatisch weer verlengd worden met een jaar.
op internet had ik gezien dat het actie gas en stroom nog altijd voordeliger is maar wel variabel. Ik heb het nu dus laten, dus mijn oude contract met een jaar verlengd.
Is dit een goede optie geweest of is het verstandiger om 3 jaar een vaste prijs te betalen?
Mijn verbruik is in ieder geval weinig, ik woon alleen en mijn verwarming en warm water gaat via stadsverwarming en heb dus ook geen ketel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Energieprijzen zijn heel lastig te vergelijkén. Alle energiebedrijven stunten op z'n tijd met prijzen. Als je verandert van leverancier, belt de "verlaten" leverancier vaak weer op met een goedkope aanbieding. Nuon deed dat ook bij ons toen we daar het contract opzegden.
Als je maar weinig (vooral Groene) stroom verbruikt is Nuon niet duur. En als je ook alleen maar gas gebruikt om te koken, zul je je er geen buil aan vallen.
Voor 1 jaar vastleggen valt nog wel te overzien en het geeft je de gelegenheid eens verder te kijken. Leg nooit je energieprijs vast voor 3 jaar of langer!
De onderstaande site kan je daarbij behulpzaam zijn.

Vul je verbruik in en je krijgt de prijzen per leverancier

http://www.energieprijzen.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het was een goede keuze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Energieprijzen zijn als de prijzen voor vliegtickets: je bent uren bezig met vergelijken en als je eindelijk de goedkoopste gevonden hebt dan is de prijs ineens gestegen. De enige zekerheid die je hebt is dat er altijd iemand is die minder betaalt voor dezelfde energie.

Dat gezegd hebbende: er zijn een aantal dingen die meespelen. Wat mij belangrijk lijkt is wat je maximum kunt besteden aan energie. Als je het heel krap hebt, dan telt iedere cent. Dan is het geen gek idee om zekerheid te kopen om zo in ieder geval drie jaar rust in je portemonnee te hebben.

Heb je iets meer speling, dan is een driejarig contract eigenlijk geen goede keus. De prijzen liggen momenteel (tenminste, toen ik in juni zelf op zoek was) een stuk hoger dan de variabele en jaarcontracten. Dat betekent dat de energieprijs een flink stuk moet stijgen om in jouw voordeel uit te vallen. Daarnaast grijp je altijd mis als de prijzen dalen. Beter is het om rond te kijken naar actieprijzen. Vaak horen deze bij een jaarcontract, maar dat hoeft niet.

Uiteindelijk geldt: wil je goedkoop uit zijn dan moet je actief shoppen. De meeste mensen laten hun energie voor wat het is, en profiteren de energiebedrijven van deze 'slapende' klanten terwijl ze nieuwe lokken met de acties. Dus: schrijf in je agenda wanneer je actietarief afloopt en ga dan op zoek naar het volgende goedkoopste tarief.