Waarom gaat de benzineprijs niet omlaag, terwijl de olieprijs nu wel daalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat deze niet een op een gekoppeld zijn.
Als de olieprijs stijgt, wordt het wel meteen doorgerekend. Asl de olieprijs daalt 'wordt er ingespeeld op toekomstige stijgingen' en blijft de prijs hoog. De reden is: Meer winst voor de benzinemaatschappij. Daarnaast is het natuurlijk zo dat de prijs aan de pomp slechts voor een klein deel bepaald wordt door de olieprijs.

Toegevoegd na 48 seconden:
[zie bv http://www.shell.com/static/nl-nl/downloads/prijzen/euro95_gem05.pdf]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou kijk. Dat is omdat de oliebedrijf, die wil geld verdienen. Want dat wil elk bedrijf. En nu was de olieprijs omhoog, en dus de benzineprijs, en toen beleven de mensen allemaal netzoveel benzine kopen. Nou, denken de oliemeneren, dat is makkelijk. En nu is de olieprijsomlaag, en dan doen ze de benzineprijs minder omlaag, want de mensen kopen toch wel de benzine, en daarmee verdienen ze dan meer winst. En daarom dat de benzine, die wordt pas goedkoperder als de mensen stoppen met de kopen van de te dure benzine.