Dat is afhankelijk van jouw standing in de ontwerp wereld.

Als upstart zou ik uitgaan van een uurloon van bv 15-25,= vermenigvuldiogd met het aantaal uur werk dat je hier aan besteed hebt.

Als je een bekende ontwerper bent kan je er honderden euro's voor vragen, maar dat zou je dan ook wel weten.

Toegevoegd na 27 minuten:
Naast een vaste prijs, kan je ook anders denken: Wordt dit ding commercieel in de markt gezet? Vraag dan een laag vast bedrag, maar een bepaalde bijdrage per verkocht exemplaar. Dit kan bij success flihk in de papieren gaan lopen & je hebt langere tijd inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in ieder geval niet onder de 25 euro excl. btw gaan zitten, anders kom je niet goed uit de kosten. Anders dan een werknemer moet je immers álles betalen van dat tarief: belastingen, premies, verzekeringen, programma's waar je mee werkt, je computer, promotiemateriaal, iedere dag dat je onverhoopt ziek zou zijn, onfactureerbare uren (zelfstudie, opstellen offertes) etc. etc. Als je alles doorrekent, is 25 euro zelfs erg aan de lage kant.

Omdat je nog geen tarief voor jezelf hebt bepaald, ga ik er even van uit dat je een beginnend ontwerper bent. Ik zou daarom tussen de 25 en 50 euro per uur gaan zitten. Heb je meer ervaring en heb je op een gegeven moment een goede naam opgebouwd, dan kan je uurtarief omhoog, tussen de 50 en 80 euro met uitschieters naar boven voor bijzondere opdrachten.

Als je voor een ontwerp graag fixed price wilt werken, maak dan een inschatting van het aantal factureerbare uren, en vermenigvuldig je tarief met dat aantal. Tel daar eventuele materiaalkosten bij op. Vergeet niet dat het risico zéér reëel is dat je klant halverwege van gedachten verandert over bepaalde aspecten van het ontwerp, en dat je dan langer bezig bent voor dezelfde prijs (je had immers een vaste prijs afgesproken). Dat risico dek je af door afspraken in de offerte te zetten over eventuele meerkosten of direct al een opslag op je prijs te gooien.

Gaat het om een ontwerp dat al klaar is en je vervolgens wilt verkopen, dan kun je het aantal uren nemen dat je er daadwerkelijk aan gewerkt hebt, vermenigvuldigd met je uurtarief, plus eventuele materiaalkosten.