Wat geef je in je eentje gemiddeld uit aan eten en drinken per dag?

Als je alleen voor jezelf kookt? Ik vind het erg lastig om dat uit te rekenen, er zijn zo veel mee spelende factoren... om het simpel te houden

De gemiddelde persoon:
- lust alles
- streeft naar lage prijs / goede kwaliteit
- heeft meerdere supermarkten in de buurt
- heeft 1 tot 5 speciaalzaken (slager, bakker, etc) in de buurt
- 3 maaltijden
- 2 'snackmomenten'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou goed moeten kunnen voor een euro of 5 per dag.

Hoe ik dat destijds deed toen ik op mezelf ging wonen: aan het begin van de week pinde ik het bedrag dat ik voor die week beschikbaar had. Dat zou nu dus 25 euro zijn. Dat ging in een apart vakje in mijn portemonnee, zodat ik direct kon zien hoeveel ik op ieder moment over had.

Vervolgens deed ik met dat geld dagelijks de basic boodschappen. brood en beleg (bij de supermarkt of de universiteitskantine, die toen nog heel goedkoop was), yoghurt voor het ontbijt, stukje fruit, groenten, rijst of pasta, stukje vlees. Gewoon bij de AH, maar wel lettend op de aanbiedingen. Als de aardbeien in de bonus waren, nam ik geen mango, dat idee.

Aan het eind van de week was er dan geld over van mijn weekbudget voor eten en drinken, dat verhuisde naar een tweede apart vakje in mijn portemonnee. Dat gaf ik dan de week erop uit aan extraatjes: frisdrank, een ijsje, een gemakkelijke (maar dure) kant-en-klare salade, een keertje garnalen in plaats van kip in de curry, een zak chips etc.

In de praktijk had ik dus een basisbudget voor de week, plus een extraatjesbudget gebaseerd op hoe zuinig ik de week ervoor was geweest. Op die manier kwam ik nooit tekort, en bleef ik altijd gemakkelijk binnen budget.

Toegevoegd na 6 uur:
Bijna vergeten: ik ging destijds in het weekend naar mijn ouders, vandaar dat ik met 5 euro per dag uitkom op 25 euro per week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens bij de site in de bron. Helpt echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nibud is inderdaad een goede bron voor dit soort dingen. Ik heb alleen vraagtekens bij één van de bedragen: 1,50 euro aan tussendoortjes als je vrouw bent? Per dág? Zijn die tussendoortjes verzilverd of zo?
Een volwassene moet kunnen eten voor €4,89 per dag volgens het Nibud? Dat is inclusief tussendoortjes.