Electrische kachel 2000w inmiddels goedkoper dan gas CV-verwarming?

Ik vraag mij af of door de enorme gasprijzen momenteel het goedkoper is om een uur lang elektrische kachel van 2000w te gebruiken in plaats van de gasgestookte CV ketel een uur aan te zetten?

2 jaar geleden
2.3K
Inekez1
2 jaar geleden
Als het gaat om slechts 1 uur verwarmen van 1 kamer, dan ben je met een losse elektrische kachel beter af. Maar op de langere termijn juist niet. Dat kacheltje zal dan vrijwel continu op vol vermogen moeten draaien om het huis een beetje warm (en droog) te houden. Kamers die je niet verwarmt worden snel vochtig. Om daarna dat vocht en de kou er weer uit te krijgen kost juist extra veel energie. Een kWh is veel goedkoper dan een m3 gas, maar uit 1 m3 gas haal je veel meer warmte dan uit 1 kWh. Je kunt dat niet 1:1 vergelijken.
ronron1212
2 jaar geleden
@Inekez1 als je een oud his hebt zou het kunnen . Maar ik woon in een nieuw zeer goed geïsoleerd huis heb op de twee bovenste verdiepingen nooit de cv branden ook nooit last van vocht ik ventileer goed enz. Toch is het boven nooit kouder dan 17 graden.

Antwoorden (1)

Nee.
1 kuub gas is ongeveer 10 kWh (9,7).
10 kWh electra ligt afhankelijk van je contract tussen € 2,- en € 4,-. 1 kuub gas kost nu 'slechts' € 2,-.
Daarnaast verwarmt het kacheltje lokaal, de cv-verwarming veel meer ruimte hetgeen ook duurder is.
De 2 kW van het kacheltje kost dus tussen 40 en 80 cent per uur, gas ongeveer 40 cent.
SimonV
2 jaar geleden
berttt
2 jaar geleden
Wij hebben een variabel contract. De kosten van electra zijn euro 0,30 / kwh en gasprijs is volgens mij 1,60 (januari 2022). De electrische kachel zou inderdaad in 1 ruimte komen.
Mijn verbruik was 220 m3 in januari
SimonV
2 jaar geleden
De kachel is dus veel duurder: € 3,- tegenover € 1,60 voor gas.
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/hoe-ziet-onze-energierekening-er-in-2022-uit/
ronron1212
2 jaar geleden
Veel hangt af of je een nieuw zeer goed geïsoleerd huis heb of een oud huis
ronron1212
2 jaar geleden
@Simon de vraag is wat kost een uur 2000 watt