Kun je erfenissen weigeren, ongeacht of het 'geld krijgen' of geld moeten betalen is?

mijn vriendje zal (als zn vader overlijdt) schulden erven. Ik heb gehoord van mijn moeder dat je dat kunt weigeren. Is dat echt waar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat is waar.

Antwoorden (2)

ja je kunt de erfenis weigeren

1 Je kunt zuivere aanvaarden dan komen lusten en lasten voor jou rekening
2 je kunt beneficiair aanvaarden, dan krijg je alleen iets als er na belasting en
begrafenis positief saldo is
3 je kunt verwerpen dan krijg je echt letterlijk niets, en mag je ook absoluut niets na
overlijden uit de woning meenemen. Zijn vader kan dan bezittingen beter met
warme hand schenken, ofwel bij leven weggeven aan je vriendje

zie ook de link
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, mooi dat je de tweede optie ook meegenomen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea dank
Ivana
8 jaar geleden
Bedenk wel dat je ook iets wat hem lief was, niet uit het huis mag meenemen, zijn zondagse pet die hij altijd ophad naar de kerk, zijn dambord waar je hem uren aan hebt zien zitten verzonken in gepeins, zijn grijze sokken die je net vorige week voor hem gekocht had.
Zorg dus dat je aan hem vraagt of je een ding voor zijn overlijden mee mag nemen als duidelijk is dat je afstand moet doen van de erfenis.
(Sorrry Theo15, maar ik wilde even iets illustreren.)
Plus voor Theo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bij benificiair aanvaarden komen nog andere zaken er bij kijken. De notaris zal oproepen in de krant gaan plaatsen waarin hij oproept om zich te melden wanneer men nog geld of goederen van de overledene denkt te krijgen. Dat moet de notaris een aantal keren doen. Dus deze optie kiezen kan een langdurige weg zijn.
Ja, je kunt een erfenis weigeren. Dat heet verwerpen.

---Als je een erfenis verwerpt of weigert, ben je geen erfgenaam meer. Op papier staat er dan dat je zelfs nooit een erfgenaam bent geweest. In de praktijk betekent dit dat je niet op hoeft te draaien voor de eventuele schulden van de overledene. Maar dan kun je ook niet meedelen in de erfenis als blijkt dat de overledene een groot vermogen nalaat.

Waarom zou je een erfenis verwerpen of weigeren? De verwerping kan om financiële redenen worden gedaan. Er zijn bijvoorbeeld erg veel schulden. Maar je kunt een erfenis ook om emotionele redenen verwerpen. Misschien had je een slechte verstandhouding met de overledene, en vind je het moeilijk om na zijn overlijden geconfronteerd te worden met zijn bezittingen en schulden.--

Toegevoegd na 1 minuut:
Wie wordt er erfgenaam als ik de erfenis verwerp? Als jij een erfenis verwerpt, worden de overige erfgenamen in jouw groep (zie vererving volgens de wet) voor de erfenis verantwoordelijk. Hierbij is met name van belang te beseffen dat je kinderen voor jou in de plaats komen als jij de erfenis verwerpt. Als je niet wilt dat jouw kinderen de erfgenamen worden moet er ook voor de kinderen een verwerping van de erfenis geregeld worden. Als je met alle erfgenamen uit jouw groep gezamenlijk de erfenis verwerpt, worden er erfgenamen in de volgende groep gezocht.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook een prima bijdrage +.