Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ivm bank/helpdesk fraude scams - HOE neemt de bank dan wel contact met je op bij mogelijke fraude?

ik zie veel op tv over phishing en scams met banken/helpdesk fraude, hierbij bellen ze vaak de personen op die ze willen duperen en met trucs weten ze iemands pincode of andere gegevens logins etc te ontfutselen door te doen alsof ze van de bank zijn, en er bv een verdachte transactie heeft plaatsgevonden. dan moet het slachtoffer vaak snel reageren om verdere schade of verlies aan een rekening te voorkomen. dit resulteert vaak dan pas in echt verlies van geld/saldo. meestal komen ze aan de deur om pasjes zogenaamd op te halen en te vernietigen maar hebben dan vaak al de pincode en pinnen dan een rekening leeg. ook zijn er trucs waarbij dit compleet anders gaat dus: je weet nooit echt waar je aan toe bent.
men zegt vaak: ga hier nooit op in en hang op. ook bij emails zogenaamd van een bank wegens criminele/verdachte activiteiten op het rekeningnummer van het slachtoffer.
alleen : als er werkelijk iets verdachts gebeurd op je rekening, hoe neemt de bank dan WEL contact met je op en hoe weet je of dit legitiem is ?
ze frauderen alles tegenwoordig dus wat valt nog te vertrouwen en wat doet de bank eigenlijk werkelijk als iets verdachts gebeurd op je rekening ?

TurfGraver
3 jaar geleden
Ze vragen nooit om je pin of pasje.
Wel kunnen ze bellen voor een verdacht overmaking en als je die bevestigd zullen ze die door laten gaan.
tinus1969
3 jaar geleden
@TurfGraver heeft gelijk: Banken bellen nooit met een verzoek dat jij actie onderneemt - die nemen zij wel. Banken kunnen wel vragen of bepaalde feiten/handleingen kloppen. Ik ben één keer gebeld voor zo'n akkefietje (een jaar of 7 geleden), en wat ik me herinner is dat de bank geen algemene informatie aan mij vroeg, maar gesloten vragen aan mij stelde met detailinformatie in de vraag ('klopt het dat u meneer Tinus1969 bent?''Klopt het dat u vanmorgen een bedrag van 100 euro hebt overgemaakt?"

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

De bank kan u bellen om te vragen of bepaalde overschrijvingen echt de bedoeling zijn. Bij twijfel kunt u altijd de bank zelf bellen.
In geval van nood kan uw bank op afstand al uw bankrekeningen, saldo’s, bankpassen of inlogapparaatjes voor internetbankieren blokkeren. Daar hoeft u zelf helemaal niets voor te doen. Uw bank zal u dan meestal wel even bellen, alleen om u te waarschuwen, niet om u iets te laten doen.
Dit zal uw bank nooit doen:
• Uw bank vraagt nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om geld over te boeken naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen.
• Uw bank stuurt nooit een medewerker thuis langs om uw bankpas, inlogapparaatje voor internetbankieren of pincodes af te halen.
• Uw bank vraagt nooit om uw bankpas of inlogapparaatje voor internetbankieren per post op te sturen, ook niet via hun website.
• Uw bank vraagt nooit aan de telefoon of in tekstberichten om uw pincodes, wachtwoorden of andere beveiligingscodes af te geven.
• Uw bank vraagt nooit om toegang tot uw computer of smartphone of om software of apps op uw computer, tablet of smartphone te installeren.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
De bank stuurt een brief over de ontstane situatie.
Deze brief kan per post worden verzonden (24-uurs bezorging) of door een koerier worden bezorgd (binnen enkele uren)..
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing