Ivm bank/helpdesk fraude scams - HOE neemt de bank dan wel contact met je op bij mogelijke fraude?
ik zie veel op tv over phishing en scams met banken/helpdesk fraude, hierbij bellen ze vaak de personen op die ze willen duperen en met trucs weten ze iemands pincode of andere gegevens logins etc te ontfutselen door te doen alsof ze van de bank zijn, en er bv een verdachte transactie heeft plaatsgevonden. dan moet het slachtoffer vaak snel reageren om verdere schade of verlies aan een rekening te voorkomen. dit resulteert vaak dan pas in echt verlies van geld/saldo. meestal komen ze aan de deur om pasjes zogenaamd op te halen en te vernietigen maar hebben dan vaak al de pincode en pinnen dan een rekening leeg. ook zijn er trucs waarbij dit compleet anders gaat dus: je weet nooit echt waar je aan toe bent.
men zegt vaak: ga hier nooit op in en hang op. ook bij emails zogenaamd van een bank wegens criminele/verdachte activiteiten op het rekeningnummer van het slachtoffer.
alleen : als er werkelijk iets verdachts gebeurd op je rekening, hoe neemt de bank dan WEL contact met je op en hoe weet je of dit legitiem is ?
ze frauderen alles tegenwoordig dus wat valt nog te vertrouwen en wat doet de bank eigenlijk werkelijk als iets verdachts gebeurd op je rekening ?
Wel kunnen ze bellen voor een verdacht overmaking en als je die bevestigd zullen ze die door laten gaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.