Hoeveel bedragen de kosten ongveer als je je woekerpolisfirma schrijft dat je je polis wilt afkopen?

Stel je bent in 1995 begonnen met de woekerpolis, hebt aan premies in totaal 11.500 ingelegd en volgens het laatste waardeoverzicht staat er nu 8.000 op de rekening, een verlies van dik 3.500 euro dus.

Stel je schrijft de maatschappij in kwestie een brief met de mededeling dat je je polis wilt afkopen, hoeveel kosten zouden er dan gemiddeld nog van de som afgehaald worden door de maatschappij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maatschappij is niet verantwoordelijk voor het verlies qua beleggingen, de maatschappij neemt zijn verantwoording inzake teveel beheers/beleggingskosten in rekening te hebben gebracht de eerste 5jr van de looptijd. Afkoopwaardes worden dus nog steeds berekend, vraag dan een afkoopverklaring aan je verzekeraar wil je meer info over de berekening van je afkoopwaarde.

Het beste antwoord

gaat het om een kapitaalverzekering die los staat van een woning, een lijfrente of een kapitaalverzekering eigen woning?

Gaat het om een gewone kapitaalverzekering, die langer loopt dan 15 jaar(dat is zo in u geval) dan heb je een lage vrijstelling als je elk jaar premie hebt betaald waarbij de inleg jaarlijks nooit meer dan 10x hoger mag zijn dan de laagste. dit heet de bandbreedte. Ook moet het kapitaal of de premies niet zijn verhoogd op of na 13/9/1999
Er wordt gerekend met een rentebestanddeel waarbij de waarde en inleg wordt berekend.

Bij u is de waarde 8000 - inleg 13.500=-3.500=0,-
er is geen rentebestanddeel wat belast kan worden en de maatschappij zou het bedrag gewoon uit moet keren aan u.

Voor wat betreft de andere verzekeringen die er zijn moet ik meer duidelijkheid hebben over wat het precies is. Ik gok nu dat u een oude kapitaalverzekering heeft.
Heeft u verder nog vragen of aanvullende informatie die tot een beter antwoordt van mij kunnen zijn dan hoor ik het graag.
Hieronder de link van de belastingsite, als ware een kapitaalverzekering die in 2001 NIET is omgezet naar een kew.

http://belastingdienst.nl/particulier/sparen_hypotheek/sparen_hypotheek-08.html#P79_10203

Fijne avond!
gr. Ilona
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het is een kapitaalverzekering los van een eigen woning, los van alles.
Gewoon een spaarpotje voor later.
(ik was 19, er kwam een kerel met een "goed" verhaal langs bij de flat... etc). Als ik jouw verhaal goed begrijp dan zou de verzekeringsmaatschappij dus geen geld inhouden? Dat zou ik toejuichen, maar als ik verzekeringen een beetje ken lijkt me dat sterk. Ik weet dat de belastingdienst me in ieder geval geen extra geld afhandig maakt, dat scheelt er weer één.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang je niets hebt veranderd aan de polis en elk jaar ongeveer hetzelfde hebt betaald (geen jaar overgeslagen) lijkt me het een gewone Kapitaalverzekering oude regime. Heb je nog gekeken op de link? De verzekeringsmaatschappij mag dan niets inhouden meer, wellicht dat ze er nog kosten voor berekenen voor het overmaken? dat weet ik niet, eerlijk gezegd. ik zou bellen met ze en vragen wat er door hun wordt ingehouden. fijne avond!
gr. ilona

Andere antwoorden (1)

Dat hangt heel erg af van het product dat je gekocht hebt, en natuurlijk bij welke maatschappij je dat hebt gedaan.

Vanwege mijn werk heb ik veel met verzekeringen te maken en kan je vertellen dat op een bedrag van 8.000 euro afkoopkosten voorkomen van “bijna niets” (wat natuurlijk niet vaak voorkomt), tot vele honderden euro’s.

Als het niet (makkelijk) terug te vinden is in de papieren van de verzekering kan je het beste contact met de maatschappij opnemen.