Als de vorige eigenaar per ongeluk energie heeft aangevraagd, ben dit verplicht om terug te betalen?

Woning gekocht van een bedrijf in 2019, helaas met verborgen gebreken.
Het bedrijf heeft in 2020 (per ongeluk) een energieaanvraag gedaan bij een leverancier, en heeft onlangs daar de rekening van ontvangen. Kosten van een jaar energie (ik had zelf geen energiecontract afgesloten).

Het bedrijf heeft me verzocht deze rekening aan hun te betalen. Ben ik hiertoe verplicht?

Het lijkt eerlijk om dit te betalen, het is inmiddels door mij verbruikte energie. Maar dit bedrijf heeft tijdens de verkoop naar mij niet eerlijk gehandeld en gebreken verzwegen. Omdat twee lekke rioolafvoeren waar ik tijdens verbouwing achter kwam mij flink op kosten hebben gejaagd, wil ik deze rekening alleen betalen als ik hiertoe verplicht ben.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Op de verborgen gebreken had je ze kunnen aanspreken als je energie gebruikt heb je leverancier nodig als jij geen leverancier hebt gevraagd te leveren hoe kwam je dan aan de stroom?
tinus1969
2 jaar geleden
Eens met ronron1212, hoe dacht jij dat je aan ke energie kwam?

Antwoorden (1)

Je hebt hiertoe misschien geen contractuele plicht maar misschien wel een wettelijk. Er kan namelijk sprake zijn van ongerechtvaardigde verrijking ogv artikel 6:212 BW.. Hierdoor ontstaat er voor jou een verbintenis uit de wet die je verplicht het bespaarde bedrag te betalen.
Wat betreft de verborgen gebreken lijkt het erop dat je je schuld aan het bedrijf zou willen verrekenen met de kosten die je hebt gehad ivm rioolkosten. Voor een dergelijke verrekening moet vaak een sterke basis van bewijs zijn dat die kosten inderdaad eigenlijk niet voor jouw rekening moet komen. Dat lijkt mij niet zo op het eerste gezicht niet meteen duidelijk. Een verrekening is dan ook niet voor de handliggend.
Voor volledigheid, het vorige bedrijf had eigenlijk bij zijn verhuizing deze moeten doorgeven aan de leverancier. Blijkbaar is dat niet gedaan. Maar jij geeft ook niet aan dat jij al een contract had voor je introk in de woning. Van een opzegvergoeding of kosten die je hebt gemaakt lijkt dan ook geen sprake.