Tot welk jaar precies moeten pensioenfondsen betalingen kunnen garanderen?

Er wordt steeds gezegd: we kunnen NIET indexeren, want dan krijgen we in de toekomst tekorten.. Maar WELK JAAR is die toekomst dan precies???

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (2)

Exacte getallen over levensverwachting weet ik niet, maar die kun je misschien wel vinden op internet. Maar het principe is als volgt:
Er moet genoeg geld in kas zijn om ALLE deelnemers een pensioen uit te betalen tot het moment dat zijn overlijden. Dat moment weet je niet natuurlijk, en zeker niet per persoon, maar daar wordt door deskundigen een schatting van gemaakt.
De laatste jaren is de levensverwachting wat omhoog gegaan, dus worden er meer uitgaven verwacht, en ook is de rente op het gespaarde kapitaal maar heel laag.
Zo'n berekening, of de reserve voldoende is, wordt regelmatig opnieuw gemaakt. Als je ziet dat je op termijn geld tekort gaat komen kun je het bevriezen of zelfs verlagen van de pensioenen, of verhogen van de premies ,wel uitstellen natuurlijk, maar dan wordt de mismatch steeds groter. Mits de rente op de reserves of de winst op de beleggingen flink gaat stijgen, maar dat weet je nu nog niet. Kortom: Of die tekorten er ergens in de toekomst ook werkelijk zullen zijn weet je niet zeker, maar de beheerders van het fonds bepalen hoe voorzichtig of risicovol ze willen opereren.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
In dit geval is het de regering die anders wil
Bij alle pensioen fondsen samen is het vermogen meer dan 1800 miljard EURO. Maar omdat de Nederlandse bank een afspraak met VVD CDA PvdA & D66 heeft gemaakt over de rekenrente,wordt er niet geïndexeerd.Mocht dit wel het geval zijn dan kan iedere pensioen gerechtigde 150 jaar worden