Waarom beweren pensioenfondsen dat de vergrijzing de schuld is van het pensioentekort?

Pensioenfondsen beweren dat de babyboomgeneratie teveel geld gaat kosten qua pensioen. Maar die mensen hebben toch ook keurig premie betaald al die jaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het probleem is dat een pensioenfonds geen bank is... Het is niet zo dat zij het geld wat jij je hele leven bewaard apart houden om dat dan weer aan jou terug te geven... Het geld wat jij je hele leven betaald is weg (of geinvesteerd of uitbetaald als pensioen voor de 65+ers van toen). Het geld wat jij straks krijgt als 65+er, is grotendeels geld van wat de dan werkenden betalen aan premie. (en een deel natuurlijk winst van investeringen).

Oftewel de werkende generatie betaald het pensioen voor de 65+er.
Dit is opzich een prima systeem! Het probleem is nu alleen dat er een grote groep 65+ers aankomt (de babyboom), terwijl de werkende populatie dan afneemt (doordat veel mensen tegelijk met pensioen gaan).
Daarbij komt natuurlijk nog dat iedereen gemiddeld ouder wordt (=langer pensioen krijgt), maar niet langer premie betaald (want pensioen is nog steeds vanaf 65 jaar).

Maar ik ben het helemaal eens met de 1ste reactie dat het beleid ook niet helemaal deugd want deze situatie was ruim van te voren aan te zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klinkt btr dan dat ze zelf hun fouten moeten bekennen .de demografische (leeftijd en sterfte)gegevens zijn al jaren bekent ook Vd AOW maar het waren ongewenste waarheden zeker in de politiek .er is te veel geld bij pensioen fondsen aan beheer (eigen salaris)slechte beleggingen ,wens denken (aandelen gaan alleen omhoog) en ja zelfs bedrijven haalden er geld uit ,Vd balans op te vrolijken .dan nog corruptie ,er werd bijv onroerend goed verkocht onder de prijs ,en dan wel een leuk bedrag op de Prive rek ja dan gaat het hard als de aandelen wat terug lopen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ji beschrijft dat het geld wat binnen komt aan lopende pensioenen bet is juist Vd AOW ,ook daar werd zelfs door Drees sr vr gewaarschuwd ,en door Drees jr zelfs een eigen partij voor opgericht ds 70 of zo ze werden genegeerd belachelijk gemaakt .het was onzin zei het kabinet den uil .gaat u maar slapen het komt wel goed verhaal.