Waarom krijg ik zoveel studiefinanciering?

Ik krijg echt super veel studiefinanciering, vind ik zelf. ik moet mijn lesgeld betalen en ik doe dat in termijnen. Dat is 133 euro x 9 maanden. nou krijg ik elke maand het dubbele en ook voordat die 9 maanden begonnen. en zelfs ook nog in de zomer vakantie. ik kan hier wel bijv mijn boeken enzo van betalen. Maar mijn vraag is, waarom krijg ik zoo veel. is dit niet een foutje, en moet ik dan later alles terug betalen? Want het is geen lening. Maar ik vind het een eng idee dat ik eigenlijk gratis geld krijg... weet iemand hoe en wat? Zodat ik daar wat meer duidelijkheid over krijg.. alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Utrecht
3 jaar geleden
Je moet echt even beter kijken naar de bedragen en voorwaarden. Het is wel degelijk een lening.
Je krijgt eerst een stuk lening (max € 507,39), dan een aanvullende beurs(max€ 413,78) en dan collegegeldkrediet (€ 178,58). https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/bedragen.jsp

Antwoorden (1)

Hoi,

Je kunt in Nederland alleen meer ‘studiefinanciering’ ontvangen als je een aanvullende beurs (toelage) ontvangt.

Je zegt dat je lesgeld betaalt. Als ik kijk naar het bedrag doe je mbo of het eerste jaar hbo/universiteit (helft wordt geschonken).

Doe je mbo 1 of 2 is de aanvullende beurs sowieso een gift.
Doe je mbo 3 of 4, hbo of universiteit wordt het een gift als je binnen 10 jaar het diploma haalt.

Waarschijnlijk ontvangen jouw ouder(s) weinig inkomsten.
Deze toelage wordt dan toegekend aan jou. In principe hoef je verder niks meer te doen en wordt ieder jaar opnieuw bekeken of je nog recht hebt op deze toelage.

Veel Nederlandse studenten laten deze toelage onbewust liggen, omdat ze er domweg niet van weten.
Twijfel jij nog, neem contact op met DUO of praat met je ouder(s).

Lees de link ook maar, wordt alles goed in verteld.