Koophuis: we betalen alleen rente, maar lossen niet af. Gezien de ec. situatie: beter (een deel)aflossen of niet?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik zou graag een financieel adviseur willen raadplegen, maar waar vind ik een NEUTRAAL iemand?? Iemand die dus niet met eigenbelang (centen) advies geeft...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, een neutrale adviseur is inderdaad niet zo gemakkelijk te vinden! Je zou iemand moeten hebben die wél ter zake kundig is, maar niet betrokken is bij de hypotheekverstrekking zelf. Ook zogenaamde 'onafhankelijke' adviseurs krijgen namelijk commissie.
paulus811
14 jaar geleden
Adviseurs rekenen tegenwoordig een bedrag voor een advies. Leek het vroeger 'gratis' (omdat de adviseur commissie kreeg), nu krijg je een rekening voor het advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga ze allemaal uitprinten en van het WE in alle rust bestuderen. Bedankt voor de moeite en een fijn weekeind!
Hartelijke groet,
Dagmar
paulus811
14 jaar geleden
Dagmarvan..., neem in je overwegingen ook mee wat je zelf wilt. Heb je kinderen, dan wil je ze misschien niet met een restschuld opzadelen. Heb je geen kinderen, dan is het misschien helemaal niet erg om ook na die 30 jaar een schuld op je huis te hebben. Rente is na ongeveer 30 jaar weliswaar niet meer aftrekbaar, maar een beperkte schuld op je huis is dan wellicht helemaal geen probleem. Voordeel van sparen is dat je het bedrag altijd nog kunt besteden aan iets anders, een 2e huisje, boot auto of noem maar op. Heb je ermee afgelost, dan krijg je het niet meer eenvoudig vrij besteedbaar. Dus voordat je naar een adviseur stapt, goed nadenken over wat je zelf op lange(re) termijn wilt. Succes!

Het beste antwoord

Persoonlijk ben ik van mening dat aflossen altijd verstandig is. Natuurlijk is het zo dat je dan de mogelijkheden tot rente aftrek vermindert. Maar feitelijk is dat alleen interessant als je het deel wat je zou kunnen aflossen opzij zet op een spaar rekening.

Bij een hypotheek van 200K, rente 4,5% en spaar rente 3%, maandbedrag 1200E kom je op 262 maanden uit voor afbetalen. De status is dan:

Variant 1: Aflossen
- Huis afbetaald
- Betaald na aftrek belasting voordeel 42%: 266K

Variant 2: Niet aflossen maar sparen
- Huis met volledige hypotheek
- Betaald na aftrek belasting voordeel 42%: 231K
- Spaarrekening met 165K
=> om huis te betalen nog 35K nodig; 231 + 35K = 266K

Je betaald dus evenveel. Echter, je spaargeld moet je wel op de juiste manier wegzetten. Anders krijg je weer belastingen over rente.

Je kan het beste even bij een hypotheek adviseur langs lopen om te zien wat handig is. Die zijn behoorlijk onafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daarvoor zul je je financiele en persoonlijke situatie moeten laten bekijken door een adviseur. Die kan beoordelen wat in jullie geval het voordeligst is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige situatie die van belang is, is die van jezelf, de macro economische situatie doet niet veel terzake. In z'n algemeenheid is aflossen van de hypotheekschuld niet gunstig omdat je dan niet langer de volle hypotheekrente aftrek krijgt. Wel is het zo dat de spaarrente momenteel erg laag is, nog onder de 2%.

Heb je een hoge hypotheekrente van bijvoorbeeld 6%, dan betaal je ongeveer netto (heel grof) 4%. Heb je bijvoorbeeld een erfenis gekregen, dan kun je die mogelijk aflossen op je hypotheekschuld en bespaar je dus 4% per jaar en dat is altijd nog meer dan het bedrag op een spaarrekening zou opleveren. Nadeel is dat je het geld niet meer vrij besteedbaar hebt voor bijvoorbeeld een auto.

Let ook op de aflossingsvoorwaarden, in sommige hypotheekconstructies mag je niet meer dan 10x het jaarbedrag aflossen.

Kortom, het hangt van zoveel factoren af of aflossen gunstig is, dat een financieel adviseur toch echt de beste optie is. Ook als de hypotheekrenteaftrek beperkt of afgeschaft wordt, heb je natuurlijk weer een heel andere situatie.

Ik zou me melden bij de bank waar de hypotheek loopt, daar moet je echt een goed advies kunnen krijgen.
paulus811
14 jaar geleden
Als je kunt aflossen moet je dat zeker doen. Je hebt dan op een zeker moment geen lasten meer maar eventueel wel een kapitaal dat je kunt opeten als het zover is.
Het voordeel van aftrekken is een schijnvoordeel, want je blijft wel iedere maand de helft gewoon aan de bank geven (na aftrek dus).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou advies in kunnen winnen bij een belastingadviseur. Dit kost uiteraard wel een paar centen.

Persoonlijk vind ik dat je ook naar je eigen "gevoel"moet kijken. Voel je je prettiger bij het idee dat je aflost?

Hoe hoog is de rente die je betaald op je hypotheek, hoeveel belasting krijg je terug?
En hoeveel rente krijg je over je geld, als je het niet gebruikt voor een aflossing, maar op een spaarrekening laat staan?
Denk je nog grote uitgaven te hebben de komende jaren, heb je kinderen die een dure opleiding volgen?
Telt allemaal mee.

Veel succes ermee