Waarom is de aandelenkoers van Gamestop zo sterk gestegen?

Ik kijk al een tijdje naar het Gamestop-aandeel en plotseling is het met ongeveer 1700% gestegen en nog steeds stijgende. Hoe kan dat? De winkels zijn niet open, dus je kunt niets verkopen in principe...

1.3K

Het beste antwoord

Het aandeel GME is sterk gestegen door een enorme vraag naar dit aandeel, het principe op een aandelenbeurs is hoe hoger vraag, hoe hoger de prijs. Je ziet dit verschijnsel ook in de fysieke wereld bij bijvoorbeeld de PS5, of de nieuwe GTX 3080/90 kaarten. Een groepje amateurbeleggers die samenkomen op Reddit in het forum Wallstreetbets hebben zich verenigd om een malversatie aan de kaak te stellen, via beleggingsinformatie die gewoon openbaar op internet op te vragen is kwam iemand van dit clubje erachter dat het aandeel GME +120% of float was, wat betekent dat er 20% meer vrij verhandelbare aandelen verhandeld zijn dan er beschikbaar is. of float zijn de aandelen die niet in handen zijn van institutionele beleggers die voor langere termijn een aandeel in handen houden. Een aantal hedgefunds zijn short gegaan met meer aandelen dan er voorradig is, het verhandelen van aandelen is tegenwoordig meer een administratief dingetje geworden, je krijgt geen fysiek aandeel in handen in de vorm van papier, dus zou je in theorie met je bank kunnen afspreken om nog eens hetzelfde pakket aandelen te lenen met de belofte die op een later moment weer terug te geven. En dat is precies wat er is gebeurd. Hedgefunds zijn op hetzelfde aandeel meerdere keren short gegaan, wat samen met het negatieve nieuws over Gamestop wat verspreid werd via één van de hedgefunds met als doel de prijs van het aandeel naar beneden te 'praten' zodanig dat er meer winst te behalen werd als het termijn om de geleende aandelen terug te kopen voor een lagere prijs dan waar ze ooit voor geleend waren verstreken was. En die tactiek schoot bij het clubje amauteurbeleggers op Reddit in het verkeerde keelgat, nou om die speculatie op een lagere prijs te keren zijn de krachten op Reddit(en daarbuiten)verenigd in een massaal koop advies wat door heel veel mensen opgevolgd is, met als gevolg dat de prijs +2000% is gestegen en dat de hebberige hedgefunds de geleende aandelen voor een veel hogere prijs moesten inkopen om de bank te betalen. Er zit nog een bitter randje aan het verhaal en dat is dat via veel brokers het niet meer mogelijk was om aandelen te kopen wat het principe van een vrije markt in de weg staat, ook klaagden vele mensen dat er een 'stop loss' op hun portofolio was gezet die bij een bepaalde koers het aandeel automatisch verkocht, een mechanisme die de gebruikers niet zelf hadden ingesteld.