Hoe boek ik de ontvangen NOW-subsidie?

Kan iemand mij vertellen hoe ik de ontvangen NOW subsidie in de boekhouding moet verwerken? Ik heb de NOW ontvangen, en als bankafschrift in mijn boekhoudprogramma ontvangen. Voor zover ik weet dient dit geboekt te worden als negatieve personeelskosten, daar heb ik een grootboekrekening voor. Maar hoe krijg ik dat bedrag op die grootboekrekening? Ik denk via een memoriaal boeking. In de tweede regel vul ik dan de rekening in waar die naar toe moet (die Personeelskosten rekening die op de W&V komt). Maar wat moet ik dan in de eerste regel als grootboekrekening opgeven? Is dat de rekening die nu aan het bankafschrift is gekoppeld (Betalingen onderweg)? Kan zijn dat ik de plank mis sla, ben niet echt ervaren in boekhouden. Wie kan mij uitleggen hoe?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Als je de ontvangst op de bank hebt geboekt als bank aan betalingen onderweg dan is de rek betalingen onderweg de rekening die je moet hebben. Betalingen onderweg debet aan je personeelskosten.

Antwoorden (1)

Als je zo'n modern programma hebt dat automatisch van elk bankafschrift boekt "Betalingen onderweg/aan bank" (of het omgekeerde uiteraard), waardoor je nooit rechtstreeks op grootboekrekening "Bank" boekt: ja, dan boek je dat bedrag inderdaad op een rekening als Personeelskosten | Ontvangen uitkeringen en subsidies.

Dus boeking is dan
1 Betalingen onderweg ...
4 Aan Personeelskosten / ontv. uitkeringen en subsidies of soortgelijke grootboekrekening.

Met een memoboeking.

De rekening "Betalingen onderweg" loopt dan weer glad voor deze post, want in het binnenwerk had de software "Bank/aan betalingen onderweg" geboekt toen het bedrag werd ontvangen.

Als je rechtstreeks op de grootboekrekening Bank zou kunnen boeken (vaak niet mogelijk, omdat deze rekening via een subgrootboek moet worden beboekt, net als Debiteuren) dan is de boeking
1 Bank
4 Aan Personeelskosten

Tip: gebruik voor die ontvangen subsidie geen personeelskostenrekening die ook wordt gebruikt voor de salarisjournaalpost. Anders kan het een leuke uitzoekerij worden als je aansluiting wil maken tussen de salarisadministratie en de financiele administratie. Want die subsidie verlaagt wel de personeelskosten maar doet niets met de salarissen.
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ok duidelijk, dank voor je advies. Nog 1 vraag; nadat ik de memo boeking heb gemaakt is het bedrag afgehaald van Betalingen Onderweg, en staat het bedrag nu op de W&V rekening. Maar als ik het afschrift bekijk, is deze nog niet afgeletterd, en staat daar nog steeds Betaling Onderweg aan gekoppeld. Hoe zorg ik er nu voor dat ik het afschrift kan afletteren?