Moet mijn ex mij kinderalimentatie betalen als hij van plan is de schuldsanering in te gaan?

Goedendag,

Ik heb met een advocaat onderhoudsplicht aangevraagd. Wij kregen te horen dat mijn ex plannen zet naar de schuldsanering toe. ( dit is hij echter al 2 jaar van plan maar de uitvoering daarvoor is uitgebleven) Heeft het zin voor mij om alsnog de aanvraag door te zetten? Wordt alimentatie gezien als een primaire vaste last?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, het hefet zin om door te zetten. Nu zit je ex nog niet in de WSNP (schuldsanering), en dus moet hij gewoon betalen. Als hij wel in de WSNP komt, word je één van de schuldeisers; en maak je in ieder geval kans om nog iets te krijgen.
3 jaar geleden
Ja dat heeft zijn want hij behoudt tot 136 euro nog wel onderhoudsplicht en is daar gedurende de sanering niet van vrijgesteld.
Sinds 2010 is er een nieuwe richtlijn voor de vaststelling van de kinderalimentatie als je het wettelijke schuldsaneringstraject ingaat.

Wat is er gewijzigd?
Volgens de nieuwe richtlijn wordt het zogenaamde vrij te laten bedrag verhoogd met de kinderalimentatie van maximaal 136 euro (in 2010). Concreet betekent dit dat bij het bepalen van het bedrag dat je tijdens de schuldsanering vrij ontvangt, rekening wordt gehouden met de maandelijkse betaling van (maximaal) 136 per kind. Als er meer aan kinderalimentatie wordt betaald, dan moet er voor de duur van de WSNP nog wel om vermindering gevraagd worden tot 136 euro per maand.