Krijg je minder WW-uitkering indien je inlegt voor extra pensioen bij het ANP?

Maw verlaag je, je sociale verzekerings of sv loon of toch niet?
ABP dus.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de werknemer extra pensioen inlegt en dit pensioen -net zoals het 'gewone' pensioen- in mindering wordt gebracht op het brutoloon dan wordt het loon voor de sociale verzekeringen lager.

Dat heeft inderdaad effect op de hoogte van eventuele ww die in een later jaar wordt toegekend. Waarschijnlijk een zeer klein effect maar dat kun je laten narekenen.
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waar kun je dit laten narekenen? Werkgever verwijs naar Belastingdienst en deze heb ik nu aan de lijn en weet het niet.
Computoon
3 jaar geleden
Dat is ook geen werk voor de Belastingdienst. Als de werkgever het niet kan of wil berekenen, kun je een door jezelf te betalen adviseur inschakelen. Eerst: hoe wordt de bruto ww berekend? Is te lezen op
https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/hoe-hoog-wordt-mijn-ww-uitkeringhoe-berekent-uwv-de-hoogte-van-mijn-ww-uitkering Komt erop neer: UWV kijkt naar het SV--loon van jaar voordat je werkloos werd. De eerste 2 maanden krijg je (gemaximeerd) 75% van het loon dat daarop gebaseerd is, de volgende maanden 70%. Mits je ook aan alle andere voorwaarden voldoet. Stel: je hebt heel vorig jaar gewerkt. SV-loon (zie loonstrook december) was 20.000. Bereken de bruto ww aan de hand daarvan volgens regels op UWV-site. Stel inleg extra pensioen is 2.000. SV-loon wordt 18.000. (20.000 -/- 2000) Bereken de bruto ww opnieuw o.b.v. 18.000. Dan zie je het brutoverschil in ww als gevolg van extra pensioeninleg. Netto is het verschil natuurlijk kleiner.