Waar kun je in Nederland terecht over een incorrecte rekening van een parodontoloog?

Mag een praktijk ook weigeren je een gespecificeerde rekening te overleggen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Je hebt recht op een gespecificeerde rekening.

Antwoorden (2)

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft in samenspraak met de beroepsverenigingen de tarieven van de tandzorg vastgesteld voor 2020. Hierin staat ook de soorten behandeling met bepaalde codes.
Als je twijfelt over een slecht gespecificeerde factuur kan je advies vragen bij je verzekering (dat kan ook als je geen tandzorg hebt verzekerd).
Onder de link een overzicht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hieronder een overzicht zoals het behoort te gaan bij bezoeken aan en behandelingen door een parodontoloog (tandvleescpecialist), althans bij een Parodontoloog NVvP of Parodontoloog erkend NVvP .
Voor het maken van een afspraak hebt u altijd een verwijzing van de tandarts of mondhygiënist nodig.
De patiënt behoort eerst een begroting te krijgen bij het eerste bezoek. Daarna een begroting van de geschatte kosten van de volgende behandelingsfase.
Ook later in het behandelproces dient de parodontoloog gespecificeerde begrotingen van de besproken behandelingen te verstrekken.
Kort en krachtig: voor de behandeling dient de parodontoloog een gespecificeerde begroting en plan aan de patiënt te verstrekken.
Met andere woorden: bij de ontvangst van de eindafrekening zijn de specificaties van de besproken behandelingen als onderdeel van de eindafrekening al verstrekt.
Deze moeten dus wel met elkaar in overeenstemming zijn: afspraak is afspraak.
Als de parodontoloog een overeenkomst heeft met de verzekering van de patiënt wordt de eindrekening direct naar de verzekeraar gestuurd. Men kan er voor kiezen zelf de factuur naar de verzekeraar te zenden zodat uw recht op verzekering gecontroleerd kan worden.
De declaraties dienen verwerkt te worden volgens de prestatie beschrijvingen van de Nederlandse Zorgautoriteit NZA. Deze zijn te vinden op
https://puc.overheid.nl/nza/
Is het met de informatie van het Tandheelkundig Informatie Punt niet gelukt om zelf afspraken voor een oplossing te maken met de betreffende zorgverlener dan kan er een aanvraag voor klachtbemiddeling worden ingediend bij de KNMT klachtenservice. Na de aanvraag neemt een klachtenfunctionaris contact op met de indiener van de klacht en de zorgaanbieder/tandartsparodontoloog.
Wanneer de klacht niet wordt opgelost met de hulp van de klachtenfunctionaris, is er nog een mogelijkheid de klacht te laten beoordelen door de Geschilleninstantie Mondzorg. Deze doet een bindende uitspraak over de klacht.
Toegevoegd op 08 september 2020 18:40: bron