Moet mijn partner mij uitkopen?

Mijn partner en ik gaan uit elkaar.
We zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract.

We hebben een koopwoning waarvan wij beiden eigenaar zijn en beiden 50/50 de maandelijkse kosten voor betalen.
Het huis heeft op dit moment grof geschat een ton overwaarde. Mijn partner wil in het huis blijven wonen, ik wil van het koopcontract af en iets anders kleins kopen.

Mijn partner heeft destijds 50.000 overwaarde van zijn oude woning in de nieuwe hypotheek gestopt. Ik had geen eigen geld in te brengen.

Moet mijn partner mij met 50.000 uitkopen?(helft van de overwaarde) of niet omdat hij datzelfde bedrag zelf heeft ingelegd destijds?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K
erotisi
3 jaar geleden
Hier staat het antwoord:
https://www.cournot.nl/hypotheek/samenwonen-inbreng-eigen-geld/

Antwoorden (3)

Dit is een vraag voor een jurist die ook nog verstand heeft van fiscale zaken.

Normaal gesproken wordt dit soort zaken afgevangen met een schuldbekentenis, in een samenlevingsovereenkomat of in een vaststellingsovereenkomst. Er had ook al rekening mee kunnen worden bij de koop (geen 50-50 verdeling).

Zonder bijzondere afspraken op dit gebied wordt geen rekening gehouden met het verschil in inbreng. Dan is het eenvoudig: waarde woning min hoogte schuld is overwaarde (da's althans gewenst) en daarvan krijgt de vertrekker de helft.

Tijd voor een bezoek aan de juridische adviseur!
.
Nog wat leesvoer:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/scheiden_of_uit_elkaar_gaan/

(Kopieer de link in je browser). Dan zie je dat uit elkaar gaan in combinatie met het hebben van een eigen woning ook de nodige gevolgen met zich meebrengt voor de belastingaangiften.)
Toegevoegd op 18 juli 2020 18:30: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ en er zullen nog wel meer haken en ogen zijn die mee gaan spelen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie.
Ik was gewoon benieuwd, hij wil me absoluut onder geen voorwaarde uitkopen, ik wil geen gezeur dus heb het afgeslagen (al viel er niets af te slaan), maar was wel benieuwd of ik er recht op had. Nogmaals bedankt!
tinus1969
3 jaar geleden
Min. Dit is geen complexe vraag voor een 'jurist met fiscale kennis': Dit is een tamelijk rechttoe-rechtaan issue voor een notaris die je bij het uitkopen sowieso nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor informatie over bv een akte van verdeling kun je voor juridisch advies heel goed terecht bij een juridisch fiscaal adviseur. Eerst maar eens goede info opvragen. Deze kan adviseren of het allemaal verstandig is wat men wenst, alvorens naar een notaris te gaan met een onverstandig verzoek.
Je partner moet je met 25.000 euro uitkopen. Het is voor jullie allebei vetstandig om dit op vrij korte termijn (dit jaar) te regelen.
De overwaarde is blijkbaar 100.000. Hiervan is 50.000 door je ex ingebracht en van hem. De andere 50.000 iswaardestijging en van jullie samen.
Voor een hypotheekbank/adviseur en een notaris zijn dit tegenwoordig standaard zaken die je daar verder goedkunt regelen. Grootste probleem is dat je ex de hypotheek moet verhogen en dus voldoende inkonen moet hebben.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Mijn partner wil me onder geen enkele voorwaarden uitkopen en ik wil geen gedoe dus ik ga er ook niet om vragen. Ik was alleen benieuwd of ik toch recht had op iets.
Ik weet niet goed waarom eigenlijk. Evengoed bedankt dat u de tijd hebt genomen om te antwoorden op mijn vraag.
tinus1969
3 jaar geleden
Het is bijzonder dom van je partner om je niet uit te kopen - en onverstandig van jou om daarmee in te stemmen.
Het halve huis en de hele schuld blijft van jou. Jij kunt geen ander huis kopen - en hij zal ooit met jou moeten afrekenen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee we konden het anders oplossen. Ik moet zeggen dat ik alle spullen meeneem (incl auto etc) en dat de waarde daarvan 25.000 euro is in dit geval. Dan zou hij mij niet hoeven uitkopen
tinus1969
3 jaar geleden
@Vegan, dan nog moet je langs de notaris en aannemelijk maken dat je voor 25.000 aan spullen hebt gekregen - anders komt de belastingdienst langs voir schenkbelasting.
Stel: gekocht voor 200.000e.
Laat het huis taxeren door 2 taxateurs, gemiddelde is 300.000e.
Overwaarde is 100.000e. Jullie zijn beiden eigenaar en bij verkoop delen jullie 50/50 van evt winst of evt verlies.
Dus, je partner moet je eigenlijk 50.000e betalen.
Echter, hij moet nu de hele hypotheek (van 200.000-50.000-aflossing) betalen en er wordt niet gemeld of er nog spaargeld (samen) is.
Opties: U neemt genoegen met een schuldbekentenis ( en bijvoorbeeld een maandelijks bedrag om 50.000e in totaal te ontvangen) of dhr verhoogt de hypotheek om u uit te kopen of u besluit samen alsnog het huis te verkopen waarvan de verwachte opbrengst (300.000-150.000) verdeelt wordt als 100.000e voor hem en 50.000e voor u.