Aandelen Opties en aandelen wat is het verschil?

Toegevoegd na 4 minuten:
2e aandelen moet obligaties zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je wil beginnen met 1000 euro niet bang voor hoge risico's wat is het aantrekelijkst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (3)

Opties hebben een hefboom wat betekent dat een koersstijging van 1% op het aandeel wel 10% kan zijn op de optie.

Het is zonde als je de 1000 euro gaat weggooien door blind opties te kopen. Nadeel van opties is namelijk dat ze kunnen verlopen.
Beter koop je dan voor die 1000 euro aandelen shell en vang je zo'n 7% dividend per jaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met optie verlopen bedoel ik: stel dat je 1 call optie shell 23 euro koopt voor 250 euro. Als de koers van shell op de expiratiedatum minder dan 23 euro is, dan is de waarde van je optie 0 euro... Opties zijn geen instrument voor beginners in elk geval.
Beter kijk je dan naar turbo's of speeders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een optie is het recht/de plicht aandelen te kopen of te verkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Wat je hiermee doet is speculeren op een toekomstige koersontwikkeling. Voor de optie bepaal je een bepaald bedrag. Als je een optie uitoefent moet je, los van de optie vergoeding, ook de verplichting uit de optie nakomen, dus het aan- of verkopen van een pakket aandelen tegen een vooraf afgestelde koers. Overigens heb je ook de mogelijk de optie te laten verlopen, maar dan ben je in ieder geval je optie vergoeding kwijt.

Aandelen zijn eigendomsbewijzen in een onderneming. In het geval van een NV (beursgenoteerde onderneming) zijn deze anoniem en worden via de effecten beurs verhandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aandelen zijn stukjes bezit van een bedrijf. Wie aandelen koopt in een bedrijf wordt mede-eigenaar van dat bedrijf.

Opties op aandelen geven beleggers de mogelijkheid om aandelen te kopen of te verkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Vergelijk het met de afspraak die je maakt om een huis te kopen. Als het dan zover is, ben je verplicht het huis tegen de afgesproken prijs te kopen. Als het nooit zover komt, hoef je ook dat huis niet te kopen.

Heb je een koop optie op het aandeel Aalberts voor 1 augustus voor de prijs van e 85,= , dan kun je op 1 augustus het aandeeel kopen voor die prijs. Als het aandeel echter op dat moment op de beurs e 20,= kost, was je wel gek dat je je optie ook in werking ging zetten. Dat is dus het verschil met de afgesproken prijs voor het huis. Dat moet je afnemen. De optie kun je laten liggen in dit geval.

Als het aandeel op 1 augustus tegen e 100,= op de beurs te koop is, gebruik je je optie en verdient in een klap e 15,=. Namelijk je koopt voor 85 iets wat 100 waard is.