Heb je recht op ingeplande uren als je minder lang werkt dan ingepland staat?

Collega's van mij merkten dat niet alle uren werden uitbetaald, dus ben ik begonnen met het bijhouden van mijn uren. Nu werd ik de afgelopen 2 weken een kwartier eerder weggestuurd dan dat er op de planning stond. Ik zou 3 uur en 15 min moeten werken en werd na 3 uur weggestuurd. De ene week kreeg ik 3 uur en 15 min en de andere keer 3 uur uitbetaald. Heb ik nu geluk dat ik de eerste week 15 min extra uitbetaald kreeg of heeft mijn werkgever mij de tweede keer belazerd?
Ook wil ik graag het volgende weten: wat kan ik het beste doen als mijn werkgever na een opmerking erover nog steeds mijn uren niet correct uitbetaald?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Waat voor contract heb je?

Antwoorden (1)

Je dient minimaal het aantal uren in je CONTRACT uitbetaald te krijgen. Werk je meer uren dan in je contract staan, dan krijg je de extra uren uiteraard ook uitbetaald.
De planning speelt hier geen enkele juridische rol.

Bij een 0-uren contract krijg je dus alleen de gewerkte uren uitbetaald.
Bij een 15 uren contract dus minimaal 15 uur + eventueel overwerk. Heeft de baas minder dan die 15 uur aan werk voor je, dan nóg moet hij die eerste 15 uur uitbetalen.