Opdrachtgever is 9 weken te laat met facturen betalen. Wat kan ik hier tegen doen?

Wat kan ik hier tegen doen ?
Ik heb de opdrachtgever 4 herinneringen opgestuurd en natuurlijk telefonisch proberen te bereiken zonder succes. Is het mogelijk om de facturen te verhogen en met hoeveel kan/mag dat ? Ik ben al van plan een incassobureau in te schakelen maar deze moeten ook van mijn kant 150 euro betaald krijgen, kan ik dit bedrag ook op de opdrachtgever verhalen ?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Het incasso bureau behoort jouw geen kosten te bereken. Je moet deze kosten pas betalen als de vordering en de kosten niet worden geint.

Antwoorden (1)

Allereerst van belang: goede algemene voorwaarden waarvan de klant al kennis kan nemen voor hij de overeenkomst sluit.

Vier herinneringen is veel te veel. Meteen na het versturen van de vervaltermijn van de factuur (neem die niet te lang, 14 dagen of zo) stuur je de herinnering. Kondig aan dat je helaas genoodzaakt bent rente/kosten in rekening te brengen als nu niet betaald wordt. Voor zakelijke klanten bereken je 8%.
Breng die kosten ook daadwerkelijk in rekening als niet of niet tijdig betaald wordt. Je kunt misschien afspraken maken met een incassobureau over het bedrag wat jij extra in rekening brengt. Dat mogen ze houden als het hen lukt de vordering te incasseren.

Een slecht betalende klant is geen klant maar een kostenpost. Als ze dreigen naar 'de concurrentie' te gaan, ben je ervan af.

Jij bent "de baas" dus jij bepaalt wanneer betaald wordt.
NB:

@
Wanneer u zaken doet in de business to business sector (B2B) is het versturen van herinneringen niet verplicht. Sinds 16 maart 2013 zijn betalingstermijnen wettelijk vastgelegd . Na het verstrijken van deze termijn kunt u de vordering direct ter incasso aanbieden. Hier hoeft geen herinnering / aanmaning aan te pas te komen. Bij particulieren is dit echter anders. Wanneer de betalingstermijn is verlopen bent u verplicht om eerst een 16-dagenbrief te versturen. Deze 16-dagenbrief moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.@
.
Toegift:
@Bedrijven onderling:
• Als er contractueel niets is geregeld, moet de factuur uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur worden betaald.
• In een contract kan worden afgesproken dat een betalingstermijn van maximaal 60 dagen geldt.
• Een betalingstermijn langer dan 60 dagen kan alleen worden afgesproken als dit niet ‘kennelijk onbillijk’ is voor de schuldeiser.

Bedrijven en overheid:
Uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur, moet deze door de overheid worden voldaan.

Indien de debiteur niet of te laat betaalt, wordt het onder de nieuwe regeling gemakkelijker om incassokosten in rekening te brengen. Als daarover contractueel niets is afgesproken, bedragen de incassokosten voortaan een percentage van de rekening (met een minimum van 40 euro). Bovenop dit percentage mag de wettelijke rente in rekening worden gebracht.@

Die wettelijke rente is 8% nu.
Toegevoegd op 05 juni 2020 16:11: tekst
Computoon