Hoe krijg ik mijn deel erfenis, mijn broer beheert dit maar weigert dit te delen?

Mijn broer heeft deze in beheer, sinds mijn moeder is overleden, maar weigert deze te delen met de overige 4 kinderen. Hoe kan ik mijn broer aanpakken en dwingen tot verdeling. Vermoedelijk heeft hij deze in huizen gestoken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.inloopspreekuuradvocaat.nl/?gclid=CjwKCAjwztL2BRATEiwAvnALchHyCal1vEci1b7ubMJC1MPFNOMMcG1b7XRT9fiiuW1JTWaCjpiLZRoCrQcQAvD_BwE
Advocaat zoeken en voor advies bij landelijk netwerk of via juridisch loket
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@PahmileLion, dat wordt helaas een gang naar de rechter als uw broer blijft weigeren mee te werken
https://www-doehetzelfnotaris-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.doehetzelfnotaris.nl/wat-te-doen-bij-weigerachtige-erfgenaam/amp/?amp_js_v=a3&amp_gsa=1&usqp=mq331AQFKAGwASA%3D#aoh=15910194379688&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Van%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.doehetzelfnotaris.nl%2Fwat-te-doen-bij-weigerachtige-erfgenaam%2F
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ter aanvulling; Het gaat om vraagsteller en nog 3 kinderen als ik het goed begrijp dan moet je wel samen optrekken tegen de broer die het beheer heeft
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kunt denk ik het beste contact opnemen met een advocaat die gespecialiseerd is in erfrecht. Vaak is een eerste gesprek ook gratis. Gewoon google op erfrecht
Antoni
3 jaar geleden
Een goed advies, maar op de website van de Nederlandse orde van advocaten https://www.advocatenorde.nl/ is het makkelijker zoeken dan zo maar via Google. Iedere advocaat is wettelijk verplicht zich bij de orde te registreren.

Antwoorden (2)

Als er een testament is, is alles (bijna) geregeld en loopt het via de notaris.
Als er geen testament is moet er een executeur aangewezen worden (degene die de erfenis gaat verdelen) . Dit wordt vastgelegd bij de notaris met goedkeuring van alle erfgenamen, en de executeur dient zich daar aan te houden.
Als ik jouw vraag lees, dan denk ik dat er niets geregeld is, en dat jullie dan gauw genoeg eens met zijn allen om de tafel moeten gaan zitten, om e.e.a. uit te praten.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is inderdaad niets geregeld. Ik heb gepraat met broer, maar deze weigert. Hij wil met niks meewerken. Hij wil de hele erfenis voor zichzelf houden. Zijn er andere vervolgstappen. Het mag heel drastisch zijn.
ronron1212
3 jaar geleden
Geen testament is geen notaris. Dus als alles door de executeur alles heeft vastgelegd dan kan het door een notaris vastgelegd worden.
jc54
3 jaar geleden
Is er bij U in de gemeente een justitieel loket? Daar zouden ze je verder kunnen helpen.
Met de informatie, die je in je vraag geeft, is het heel moelijk om daar een goed antwoord op te geven. Want is je broer ook aangesteld als executeur? Of zijn er andere zaken vastgelegd bij een notaris over de afhandeling van de erfenis? En hoe lang is het geleden, dat je moeder is overleden?
Je zult hiervoor professionele hulp moeten zoeken. Maar of dat de hulp van een notaris is, of van een mediator of misschien zelf een advocaat, dat is nu niet te zeggen. Dat hangt echt van jouw exacte omstandigheden af.
Ik voeg hierbij wel een link toe van de site "Alles over erven". Hier kan je meer informatie over de verschillende vormen van professionele hulp en kan je ook advies vragen over wie je kan helpen.