Waarom krijgen supermarkten die 1,5 niet naleven in winkel geen boetes en particulieren wel?

Er stond dus 1,5 m, ter info.
Zie bijvoorbeeld klacht.nl na intikken van willekeurig welke naam van een supermarkt dan ook.

3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
welke spermarkten doen dat dan niet? of bedoel je dat de klanten zich er niet altijd aanhouden. Daarnaast moet het dan wel net door iemand worden geconstateerd om een boete te geven.
popeye
3 jaar geleden
ik vraag me ook af waarom supermarkten en klanten niet verantwoordelijk word gesteld als klanten niet de 1.5m hanteren, maar bijv stratenmakers en het bedrijf wel verantwoordelijk worden gesteld.
Pieterke
3 jaar geleden
De meeste supermarkten houden zich wel aan de regels maar het zijn de klanten die overal lak aan hebben. Bovendien zou je dan niet alleen de supermarkten moeten beboeten maar alle winkels. Je hebt hier bij mij in de buurt veel erg kleine winkels waar de winkelier vaak zijn/haar uiterste best doet met afzetlinten, schermen enz. maar waar het gewoon heel moeilijk is om 1,5 m afstand te houden tot andere klanten, behalve als je buiten de winkel gaat wachten tot de klanten uit de winkel zijn. Het is haast ondoenlijk om dat allemaal te controleren.

Antwoorden (1)

Ik denk omdat supermarkten worden aangestuurd door het RIVM. Supermarkten en het RIVM houden nauw contact over het naleven van regels, anders gezegd supermarkten hebben zelf geen zeggenschap over wat ze wel of niet doen het RIVM voert de regels uit.
De mensen die in supermarkten rondlopen daarentegen zijn individuen die zich al dan niet vrijwillig houden aan de regels. Of niet. De mensen zelf kunnen dus een boete krijgen voor het breken van de regels.
Ook moet je in je achterhoofd houden dat supermarkten onderdeel zijn van de primaire toelevering van levensbehoeften, dus dat de overheid ze het niet zwaarder wil maken dan ze het al hebben.