Mag je een deel van een erfenis in termijnen uitbetalen?

Mogen erven een uitbetaling van een erfenis aan “derden” uitstellen?

Vader is overleden in 2020. Moeder in 1998.
De erfenis van moeder is nu ook vrij gekomen.
Gezin bestond uit 2 zonen en 1 dochter.
Zoon 1 is in 2002 gestorven.
Via de notaris heeft de weduwe van de zoon bericht gekregen dat ze als erfgename van Zoon 1 een geldbedrag erft uit de nalatenschap van moeder.
De nog in leven zijnde kinderen willen dit bedrag in 2 delen uitbetalen: de helft dit jaar en de andere helft volgend jaar.
Mag dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.5K
ronron1212
4 jaar geleden
De erfenis behoort gewoon direct uitbetaald te worden aan de rechtmatige erfen.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. In de praktijk is dit onmogelijk. Er zal eerst een boedelbeschrijving moeten worden gemaakt. En de financiën moeten in kaart worden gebracht In sommige gevallen zal een huis moeten worden verkocht. Met dit alles kan een jaar zijn gemoeid.
En dan moet ook de erfbelasting worden betaald en die is gemiddeld pas bekend na 8 maanden (aangifte) plus 18 maanden (aanslag) = 26 maanden.
Dus van 'behoort gewoon direct uitbetaald' kan nooit sprake zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron heeft gelijk. Zoals het in de vraagstelling staat heeft de weduwe recht op een geldbedrag uit de nalatenschap van de moeder van de eerder overleden zoon. Dit bedrag behoort uitbetaald te worden zoals de weduwe van Zoon1 dit wenst.

Antwoorden (3)

Een erfenis kan in termijnen worden uitbetaald: eerst een of meer voorschotten en daarna het resterende bedrag.
Een erfenis moet in veel gevallen wel in gedeelten worden uitbetaald omdat de aanslag successierechten zeer lang op zich kan laten wachten: anderhalf jaar is sinds begin 2019 de termijn bij de Belastingdienst. Gerekend vanaf het tijdstip van overlijden komt dit neer op 1,5 tot 2,5 jaar wachten. Vandaar de wenselijkheid van uitbetalen in termijnen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel. Het kan zeg je, maar als de weduwe het bedrag in 1 keer wilt ontvangen kan zij dit dan eisen? Of staan de erven in hun recht dat ze het bedrag niet in 1 keer uit willen betalen? Ze hebben de middelen om dit wel in 1 keer te kunnen.
SentWierda
4 jaar geleden
@Anemoon. De notaris weet ongetwijfeld hoe je in deze zaak het beste kunt handelen. Vraag de notaris om advies.
Van belang is ook de mening van de executeur (dit is of iemand die is aangewezen in het testament of de notaris). Een executeur hoeft niet een van de erfgenamen te zijn.
ronron1212
4 jaar geleden
De notaris houdt de erfbelasting direct in ds ik snap je antwoord niet. Het is nergens een onderbouwing van je antwoord @SentWierda
ronron1212
4 jaar geleden
Snap ook niets van je termijnen en de reden een erfenis is een som geld die direct beschikbaar is en uitbetaald wordt.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Mijn antwoorden zijn duidelijk. De aangifte erfbelasting moet binnen acht maanden na overlijden zijn ingediend bij de Belastingdienst (tenzij er uitstel is verleend). En dan is het wachten op de aanslag: na circa anderhalf jaar.
Om het nog complexer te maken is er ook nog de regel dat kinderen die zijn onterfd, binnen vijf jaar na het overlijden nog hun legiteme portie kunne opeisen (de legitieme portie is de schadevergoeding in geld waarop zij wettelijk gezien recht hebben).
Al deze informatie is terug te vinden in publicaties die bij de notaris te verkrijgen zijn.
ronron1212
4 jaar geleden
Zet die link er eens bij dat is handiger.
Maar wat jij zegt klopt niet ingedeelte uit keren. Zeker niet als er een notaris bij betrokken is die kan zo vertellen hoeveel belasting er moet worden betaald. @SentWierda
ronron1212
4 jaar geleden
Het duurt al gauw meer dan een jaar voordat een nalatenschap is afgewikkeld. Vaak is het namelijk een ingewikkeld juridisch proces waarbij veel regelwerk komt kijken. Zo moeten de erfgenamen het overal over eens zijn en moeten alle bezittingen en schulden in kaart worden gebracht. Pas wanneer alle rekeningen zijn betaald, de belastingen zijn afgedragen en de spullen zijn verdeeld, wordt het overgebleven geld uitbetaald.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. 'Het duurt al gauw .... geld uitbetaald.' Dat is wat ik in mijn antwoord ook duidelijk maak.
'Meer dan een jaar' is in de praktijk 'meer dan twee jaar'. Want: gemiddeld 8 maanden (aangifte) + 18 maanden (aanslag) = 26 maanden.
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda daarom wordt er dus betaald na dat alles is geregeld en niet daarvoor en zeker niet in termijnen.
3Ieder van de kinderen verkrijgt als erfgenaam van rechtswege een geldvordering ten laste van de echtgenoot, overeenkomend met de waarde van zijn erfdeel. Deze vordering is opeisbaar:

a.indien de echtgenoot in staat van faillissement is verklaard of ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard;

b.wanneer de echtgenoot is overleden.

De vordering is dus opeisbaar. Een andere vraag is natuurlijk of de vordering ook inbaar is. Indien dat zo is omdat er bijvoorbeeld genoeg direct liquide middelen zijn hoef je een termijn betaling niet te accepteren.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Beide zijn in de vraag al overleden vader en moeder.
erotisi
4 jaar geleden
Natuurlijk zijn die beide overleden anders zou het erfdeel nog niet opeisbaar zijn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het gaat hier zelfs om overleden ouders van hun reeds in 2002 overleden Zoon1 die een geldbedrag nalaat aan zijn weduwe uit de nalatenschap van zijn in 2020 overleden moeder.
Het is mij niet duidelijk naar welk artikel uit de bron in het antwoord wordt verwezen.
Als een testament dateert van vóór de inwerkingtreding (1 januari 2003) van het nieuwe erfrecht, geldt dat testament. Wat onder het oude recht geldig was, wordt door het nieuwe recht geëerbiedigd.
erotisi
3 jaar geleden
Ja dat klopt in geval van overlijden voor 2003 is de wettelijke verdeling van het nieuwe erfrecht niet van toepassing. In casu is dus 1998 van belang. Gezien de vraagstelling dat het over een geldbedrag gaat is zeer goed mogelijk dat het om een ouderlijke boedelverdeling gaat. Wel is het zo dat de consequenties grotendeels overeenkomen, al kan in het testemant dan wel een afwijkende opeisbaarheid staan vermeld dan direct bij het overlijden van langstlevende, maar vaak is dat juist zonder verdere termijnen.
Als hoofdregel geldt zes maanden als een opeisbaarheidstermijn van een geldbedrag (is geen fatale termijn) als de erflater niet anders heeft bepaald. Heeft de erflater in het testament een kortere termijn van zes maanden gesteld na zijn of haar overlijden dan gaat de inhoud van het testament voor op de hoofdregel van de zes maanden termijn.
De weduwe moet de erfgenamen van de overledene eerst nog schriftelijk in gebreke stellen en het geldbedrag opeisen. Als betaling binnen die termijn uitblijft, zijn de erfgenamen in verzuim. Dat betekent dat de erfgename dan ook de wettelijke rente kan opeisen, ook hier weer tenzij de erflater anders heeft bepaald.
Het staat de erfgenamen en de weduwe van Zoon1 vrij om gezamenlijk en in onderling overleg een betalingsregeling van het geldbedrag uit de nalatenschap vast te stellen en deze regeling schriftelijk vast te leggen. Let wel in onderling overleg, dus niet alleen op verzoek of eis van de executeur.
Als de weduwe niet wil meewerken aan een betalingstermijn en men er samen niet uitkomt kunnen de erfgenamen besluiten naar de rechter te stappen. De rechter kan op verzoek van de erfgenamen die het geldbedrag moeten uitbetalen, bepalen dat zij dit geldbedrag pas na verloop van een bepaalde termijn of in termijnen aan de weduwe mogen/moeten betalen.
Let op: de rechter mag dit niet zomaar bepalen. Hij kan alleen een betalingsregeling of betalingstermijn op verzoek van de erfgenamen vaststellen, als er gewichtige redenen zijn die dat rechtvaardigen.
Via de notaris heeft de weduwe bericht gekregen dat ze als erfgename van Zoon1 recht heeft op het geldbedrag. U schrijft dat de erven de middelen hebben het bedrag in één keer uit te betalen. Als de weduwe het bedrag in één keer uitbetaald wil hebben en er zijn geen gewichtige redenen door een rechter vastgesteld om niet aan haar wil te voldoen, dan is dit haar recht en kan zij dit eisen. De erfgenamen zullen, als de weduwe dit eist, deze eis moeten inwilligen en het bedrag binnen de gestelde tijd in één keer uit moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij de uitleg van testamenten moet ook worden gekeken naar de verhoudingen die erflater kennelijk wenste te regelen en op de omstandigheden waaronder het testament is gemaakt. Tot die omstandigheden behoort ook het recht dat gold toen het testament werd gemaakt.
erotisi
3 jaar geleden
Kun je een wetsartikel geven waarin die 6 maanden staan vermeld. Voor zover ik weet zijn die inderdaad van toepasssing bij legaten , maar of daar hier sprake van is is niet bekend