Ouders geven spaargeld kind niet terug, wat nu te doen?

Jarenlang wouden mijn ouders het grootste deel van mijn inkomen sparen om die regel mocht ik thuis blijven wonen, anders zou volgens hun alles aan de wiet opgaan.
Nu jaren later woon ik zelfstandig op mijzelf, en wil graag al dat geld terug, wat ze gespaard hebben, dit zijn tot wel enkele duizenden euro's. ouder zegt: "je kunt niets bewijzen" "je krijgt je geld niet terug", wat moet ik nu doen en waar kan ik het beste terecht. Ze hebben het geld waarschijnlijk op een of hun rekeningen gezet. Is het zo dat ik niets kan bewijzen, en ongelofelijk veel pech heb gehad hiermee, en kunnen ze maar zo ongestraft mijn (spaar)geld blijven beheren? Ik sta niet onder curatele, heb ook nooit onder curatele gestaan, en ben niet verstandelijk beperkt, wat nu?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
ronron1212
4 jaar geleden
Lastig en niet mooi van je ouders maar je kunt er weinig aan doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
waarom niet?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Weinig... Wat wel dan ?
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Je hebt het over inkomen, maar het komt van het UWV - dat is dan toch een uitkering, geen inkomen uit arbeid o.i.d.? Ook wel raar dat het UWV niet op JOUW bankrekening overmaakt, maar op dat van je ouders? Ik neem aan dat jij daar zelf voor hebt getekend?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee dat heb ik niet, ik heb naar mijn weten niet voor getekend.
JAHCobus
4 jaar geleden
Opvragen bij uwv
1. specificaties
2. machtiging voor storting op niet eigen rekening (voor handtekening)
3. ga na of je een voogd o.i.d. hebt
4. ga met deze info naar gratis spreekuur goede advocaat om inschatting te laten maken of er een zaak in zit of dat mediation een optie of dat dit fraude betreft.

Antwoorden (1)

Ik ben bang dat hier niets tegen te doen is. Je hebt het geld vrijwillig overgemaakt en het staat nu op een bankrekening van je ouders.

De bedoeling van je ouders was goed.

De enige oplossing lijkt me: opnieuw in overleg. En ik mag toch hopen dat jij een uitdraai van de bankafschriften hebt gemaakt gesorteerd op het rekeningnummer van je ouders zodat je precies kunt zien welke bedragen je hebt overgemaakt om te sparen.

Bij-de-weg: hebben ze ook al over kostgeld gesproken? Misschien wordt het wel verrekend als je een bedrag terug gaat krijgen.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee dat heb ik niet. Nee er is nooit sprake geweest van kostgeld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb nooit iets overgemaakt, het is zo gegaan, toen ik 18 werd kreeg ik geld maandelijks van het uwv, het geld hebben mijn ouders laten storten op hun rekening, ik heb hier nooit akkoord over gegeven, bij mijn weten hebben ze dat gewoon gedaan. er is mij niets gevraagd, wat nu? in zo'n geval.
Computoon
4 jaar geleden
Iemand heeft destijds een uitkering aangevraagd bij het UWV en toen een bankrekeningnummer doorgegeven. Of dat bankrekeningnummer op een later moment gewijzigd. Dat moet het UWV kunnen zien. En via het UWV kun je misschien ook nog een specificatie opvragen van de uitbetaalde uitkeringen vanaf een bepaald moment. Dan weet je wat er overgemaakt is op jouw naam. En verder wens ik je veel goed overleg met je ouders toe. Ik weet geen andere oplossing.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niet hoe de band met jouw ouders is.
Jouw uitkering op hun betaalrekening is al zeer vreemd.
In principe hebben jouw ouders dan extra inkomsten ontvangen.
Is dat geld naar een spaarrekening gegaan?
Op wiens naam staat die spaarrekening dan?
Staat deze op jouw naam, dienen je ouders jou te laten beschikken over dat geld.
Zo vreemd allemaal....
Ofwel, is de relatie al ernstig verstoord, ga naar een juridisch loket.
Er zijn ook ouders die hun kinderen bedonderen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
nee, ik heb niet vrijwillig geld van de uitkering op mijn ouders hun bankrekening laten zetten.
Toen ik 18 werd wist ik niet beter, mijn ouders beheerden dat geld toen, maandelijks inkomsten, ik kreeg een deel ervan was zakgeld. ik heb naar mijn weten nergens voor getekend, of mondeling af gesproken, destijds ging ik er maar mee akkoord, want ik wou thuis blijven wonen, en ik weet dat mijn ouders volgens mij betrouwbaar zijn, dus ik maakte me er toen niet druk over.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
‘Je kunt niets bewijzen’, ‘je krijgt je geld niet terug’, vind ik rare uitspraken voor betrouwbare ouders.
Maar nogmaals, jij krijgt een uitkering. Dan wordt dat normaal gestort op een betaalrekening op jouw naam..... Daar klopt het al niet.
Als jouw ouders voor jou spaarden, moet de spaarrekening op jouw naam staan?
Vraag advies, want hier klopt veel niet. Helaas.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
JAHCobus, ik kan zien als ik ingelogd mijn bij mijn uwv, dat er jarenlang op een andere rekening (niet de mijne) maandelijks de uitkering gestort is, inmiddels is er volgens mij dat geld overgeboekt naar een of hun andere rekening, maar het bewijs heb ik volgens mij nu wel, klopt dat ? Wat moet ik nog meer doen?