wanneer mag een sportvereniging extra kosten incasseren voor lidmaatschap?

Hallo boekhouders,
Ik was lid van een sportvereninging, heb een tijdje terug opgezegd... Zit nog met een opzegtermijn van 6 maanden, dus er zitten nogal wat kosten aan vast... Op dit moment heb ik geen geld op de bankrekening, heb al mn geld nodig voor de vaste lasten... binnenkort ga ik wel weer wat meer verdienen...

Nu wil de penningmeester mij extra kosten in rekening brengen voor de tijd en moeite die het haar heeft gekost.... want ik heb een keer een bedrag gestorneerd omdat ik ook nog eten moet kopen etc... dat laatste is natuurlijk niet zo leuk, maar heb het wel in openheid gecommuniceerd, en verteld over mijn situatie...

Ik vraag mij het volgende af; De communicatie vanuit de vereniging heeft enkel via Whatsapp plaatsgevonden... Als een vereniging extra kosten in rekening wil brengen moet ik dan niet een brief in de bus/of digitaal ontvangen? Is Whatsapp dan wel een geldig communicatie middel? Als ze een incassobureau zouden willen inschakelen is dan toch een officiele correspondentie nodig?

Ik wil de kosten betalen, dat heb ik ook gecommuniceerd, alleen het lukt me nu niet... Dus nu vraag ik me af of het innen van extra geld wel mag als de communicatie alleen via whatsapp heeft plaatsgevonden?

4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Als in de statuten van de vereniging regels zijn opgenomen over de contributie kan de vereniging jou daar aan houden. De statuten zijn officieel vastgelegd bij de notaris en zijn dus rechtsgeldig.
In het reglement staan waarschijnlijk ook wat regels daarover, het reglement is echter niet juridisch verplichtend.
Wat is contributie?
De wet spreekt nergens over “contributie”. De wetgever spreekt wel over het verschuldigd zijn van een jaarlijkse bijdrage bij het lidmaatschap van de sportvereniging. De jaarlijkse bijdrage (contributie) is dus gekoppeld aan het lidmaatschap. In de wet is vastgelegd dat verbintenissen die aan het lidmaatschap kleven (verbintenis tot betaling van contributie), enkel in de statuten kunnen worden opgelegd. In de statuten zal dus een verplichting tot betaling van contributie moeten zijn opgenomen, voordat de vereniging een lid op basis van zijn lidmaatschap kan dwingen tot betaling van de jaarlijkse bijdrage. Contributie is derhalve de bij statuten opgelegde verplichting aan de leden tot betaling van een jaarlijkse bijdrage.
Vraag aan de penningmeester naar de teksten uit de statuten die gaan over het betalen van de contributie. Als je daar dan niet onderuit kunt vraag je om enige coulance of gespreide betaling.
Als het gaat om EXTRA kosten voor het geval je b.v. te laat bent met betalen moet ook dat in de statuten staan. Een penningmeester kan dit nooit zelf beslissen.
Toegevoegd op 17 december 2019 15:26: tekst