Mijn werkgever heeft geen cao meer, wat betekend dit voor mijn voorwaarden in mijn contract die verwijzen naar de CAO

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

deze mogen zodanig aangepast zoals ze zijn toegestaan in de bedrijfstak. dat je werkgever geen CAO heeft geeft veranderd niets aan de bepalingen die hij na moet leven als zodanig.

bepalingen van je werkgever die in strijd zijn met de CAO van de bedrijfstak zijn dus niet geldig.
een werkgever kan dus niet doen en laten wat ie wil omdat deze geen COA heeft.

wel is het mogelijk om individuele afspraken te maken middels een contract die van de CAO afwijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dan wel het goede antwoord? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tikkie omhoog, ongeveer bij de tekst naast het jochie met die gekke bakkes. daar waar je zojuist een reactie hebt geplaatst
Als regel wordt een CAO algemeen verbindend verklaard door de Minister en dan geldt de CAO voor de hele groepering in de branche, ongeacht of de werkgever of de werknemer lid is van een werkgeversorganisatie resp. een werknemersorganisatie (vakbond), die de CAO heeft (mede)ondertekend.
Als je niet lid bent van de vakbond, kun je voor € 25 voor een half jaar lid worden.
Als je een exemplaar van de CAO hebt, kun je zien welke ministerie (soc. zaken en werkgelegenheid?) de CAO algemeen verbindend heeft verklaard. Bij de dienst informatie een communicatie/voorlichting van het ministerie kun je zelf te weten komen welke CAO voor jouw arbeidsovereenkomst/bedrijf van toepassing is.
LET OP: Als je lid wordt van een vakbond - NADAT het probleem met de werkgever is ontstaan - krijg je voor dat probleem geen kosteloze rechtsbijstand maar moet je daarvoor betalen.
Kortom de stelling - mijn werkgever heeft geen CAO - moet op een misverstand berusten, tenzij er tussen de werkgevers- en werknemersorganisatie(s) al een hele tijd geen CAO meer tot stand gekomen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cao kan ophouden omdat werkgevers en werknemer organisatie's dat beslissen of dat hij afgelopen is er nog onderhandeld wordt ,en er nog niet een nieuwe overeenkomst is ,in jouw geval gaan gewoon je oude voorwaarden door ,een werkgever kan de cao soms niet meer toepassen ,voor nieuwe medewerkers ,tot dat er een nieuwe cao is ,en dat hij door de minister bindend is verklaard voor de hele branche .(dat schort er soms aan) dus de oude afspraken blijven geldig ,tot dat evt je ao afloopt en dat er nieuwe afspraken op papier komen (tussen jouw en je werkgever )of dat er een nieuwe cao komt en ook bindend verklaard wordt.ps blijf rustig