Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Loonbeslag zodat je niets over hebt, mag dit en kan dit?

Ik ben een studente van 24 en heb vandaag een loonbeslag gehad. Ik krijg stufi en werk daarnaast. Ik heb al een tijdje een lesgeld achterstand, maar heb dit links laten liggen door mentale problemen. Ja dom, iknow mijn eigen schuld. Maar nu heb ik dus een loonbeslag gekregen op mijn loon. Ik heb hierover gebeld want mijn stufi gaat op aan mijn huidige lesgeld en huur. Hierdoor heb ik nu dus geen geld meer omdat er beslag is gelegd op mijn loon. Ik heb aangegeven bij de beslaglegger dat ik nu niks kan en daarop krijg ik het antwoord dat ik stufi heb. Ik snap dit niet goed, want ik heb nu geen stuiver over om van te leven. Mag dit en kan dit ? Ik weet me geen raadt namelijk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
ronron1212
4 jaar geleden
De deurwaarder kan geen beslag leggen op uw volledige inkomen. Hij moet rekening houden met de beslagvrije voet. Dat is het deel van uw inkomen dat u mag houden voor uw vaste lasten en voor levensonderhoud. De hoogte van de beslagvrije voet is wettelijk vastgelegd. Wat het bedrag is hangt onder andere af van uw gezinssamenstelling. De beslagvrije voet is minimaal 90% van de bijstandsnorm voor uw situatie. Dit is inclusief vakantiegeld.
Inekez1
4 jaar geleden
In principe moet je stufi genoeg zijn om je huur, collegegeld en eten etc van te kopen. Dat betekent wel dat je niet te duur moet huren, niet meer moet uitgeven aan boodschappen, uitgaan, kleding, telefoon etc dan nodig, en dat je maximaal moet lenen bij duo. Je kunt ervoor kiezen om minder te lenen of om wat extra geld te hebben voor leuke dingen door een baantje erbij te nemen. Maar het hebben van een baantje naast je stufi betekent niet dat je niet meer hoeft te letten op je uitgaven. Wat je nu moet doen: