munten schoonmaken?

hoi,

ik ben sinds een jaar begonnen met munten sparen.
en sommige zijn nu vies geworden en ik wil ze schoonmaken.
maar waar kan ik dat het beste mee doen?.
ik zat zelf te denken aan cola maar ik weet niet of dat schadelijk is?.
kan iemamand me daarmee advies geven?.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is wel ingewikkelder dan even cola gebruiken. Lees de bron goed daarvoor. Omdat ik niet alles kan kopiëren naar hier kopieer ik dus een stukje want je mag niet verwijzen naar een bron als antwoord.

1. Gedistilleerd water Gebruik bij het aanmaken van schoonmaakmiddelen en bij het gehele reigingingsproces altijd gedistilleerd water en geen leidingwater. Dit is noodzakelijk omdat in gedistilleerd water geen bestanddelen voorkomen, die schadelijk zijn voor de metalen. Deze treft men wel aan in regen- en leidingwater. Gedistilleerd water kan dan ook niet door gekookt water vervangen worden.

2. Poetsen
Gebruik nooit zilver- of koperpoets en poets de munten nooit lang met een doek. Laat bij het behandelen van de munten gebruik van harde voorwerpen achterwege. Door te poetsen krijgen de munten vaak een onnatuurlijke glans en door het gebruik van harde voorwerpen ontstaan krassen. Het is aan te bevelen bij de reinigingswerkzaamheden een borstel in plaats van een doek te gebruiken; bijvoorbeeld een bijgeknipte tandenborstel of een nagelborsteltje.

3. Spoelen
Na elke behandeling moeten de munten goed gespoeld worden. Dit is erg belangrijk. Worden de bij het reinigingsproces gebruikte stoffen als citroenzuur of natriumbisulfaat (NaSO4) niet goed uit het metaal verwijderd, dan kan dit leiden tot verregaande aantasting van de munten. Wanneer de zuurresten, die achtergebleven zijn op de munten, in aanraking komen met de zuurstof uit de buitenlucht, vindt er onder invloed van de vochtigheid namelijk een sterk versnelde oxydevorming plaats.
Leg de munten in een bad met gedistilleerd water. Zij mogen niet op elkaar liggen en moeten regelmatig omgedraaid worden. Wanneer deze werkwijze niet gevolgd wordt, kunnen verkleuringen op de munten ontstaan. Een enkele keer water verversen is noodzakelijk, omdat anders het water verzuurt en de chemicaliën op de munten blijven inwerken. Na ca. 30 minuten is de behandeling voltooid. Spoelen is voldoende bij gouden en zilveren voorwerpen. Voor koperen andere onedele metalen is spoelen alleen vaak niet voldoende. De chemicaliën werken bij deze metalen tot diep in de munten door en zijn met alleen spoelen niet te verwijderen. De behandelde munten kunnen daarom beter geneutraliseerd worden.

Zie verder dus: http://www.piepstok.nl/schoon/kpk.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees even de hele link, onderaan staan de schoonmaakmiddelen per muntsoort.
Gebruik een Ultrasoon Reiniger, Dit werkt echt Super. Ik heb hobby als Amateur metaaldetector en ik vindt heel vaak munten die erg vies zijn door de natuur. Omdat ik de munten niet wil beschadigen gebruik in een Ultrasoon Reiniger om de munten te ontdoen van smeerlapperij.

Voor €40 heb je er al een, Succes