Wat is het voordeel van de privatisering van de postbezorging?

Vroeger kwam de postbode eenmaal per dag, met wat briefjes, rekeningetjes en een tijdschriftje.
Tegenwoordig komt er iemand van de Sand, iemand van de TNT en het tijdschriftje wordt door een derde persoon bezorgd.
Lijkt mij drie keer zoveel werk. Ook als die postbodes de helft minder verdienen, hoe kan de postbezorging in deze opzet toch voordeliger of winstgevender zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was de bedoeling dat er meer keus zou komen, vooral op prijs. De prijs wordt bij postbezorging echter goeddeels door mensen/salarissen gemaakt, dus wordt daar het eerst op beknibbeld. Zo verdiend een postbode na acht uur werken (in weer en wind) nog 20 euro. En het postbedrijf zegt dan tegen de vakbond: da's nog goed betaald, de concurrentie is echt moordend.

Antwoorden (6)

Het idee was dat als er geld verdient moet worden, er efficienter gewerkt wordt en er dus meer post per persoon kan worden afgehandelt. Jammer genoeg zie je dat je veel meer voor eenvoudige brieven bent gaan betalen./

In de praktijjk werkt privatisering niet voor alle diensten en goederen kosten verlagend, tenzij marginale gebieden uitgesloten worden (Geen post meer in de polders van Friesland, behalve op maandagen oid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vroeger kwam de post zelfs 2x per dag.
Het voordeel is dat er nu concurentie is en dat de één goedkoper bezorgt dan de ander.
Je kunt nu kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kan niks kiezen hoor... je hebt maar 1 brievenbus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keus wie het voor je mag bezorgen.
Trouwens ik heb een brievenbus staand met voor en achter een klep, ik kan nog kiezen waar ze het ingooien, LOL.
Het is ook 3x zoveel werk, en vroeger was postbode een baan, waarmee je je geld verdiende, tegenwoordig is het een "klus" waarmee je een zakcentje kunt verdienen. Maar een hypotheek en kinderen enzo, dat kun je er dan niet meer bijhebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De achterliggende gedachte was/is prijsverlaging door het invoeren van concurrentie.

Naarmate de prijzen hoger werden, werd de service enkel maar minder en minder.

In het grijze verleden kwam de postbode zowel 's morgens als 's avonds de post bezorgen.

Maar thans komt er bijna niet eens meer een postbode aan je deur.

De postbezorging wordt tegenwoordig gedaan door dik onderbetaalde dames en heren en dus..

Wordt het hoog tijd dat in deze branche de concurrentie ingevoerd wordt.

O.a. lagere prijzen zullen of moeten het gevolg/voordeel hiervan zijn en misschien zal er zelfs ook vaker bezorgd gaan worden.

Maar of deze verwachting ook daadwerkelijk uit komt?

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lagere prijzen? Het goedkoopst is echt als 1 postbode het komt brengen. Niet als er, zoals bij mij, vier verschillende postbodes langs de deur komen. En mijn post komt niet meer iedere dag, want die postbodes komen ieder nog maar 2x per week, dus ik ben ook nog slechter af.
goedkoper voor grote bedrijven die nu goedkoop hun papieren aan de mensen kunnen afleveren. voor postbodes en de natuur is het minder goed nieuws, zij krijgen nu veel minder geld omdat er in plaats van 1 nu 4 a 5 mensen langs komen met post die allemaal een fooitje moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om conqurentie en winstgevende bedrijven te crearen. eerlijk ben ik soms van mening dat de vrije markt te ver door schiet. en de goede bedrijven gaan leiden hieronder. aan de andere kant zorgt het ervoor dat iedereen wel meer zijn best gaat doen.