Krijg ik nog een toelage op mijn AOW uitkering?

Ik word gek van de financiele situatie wanneer ik 65 jaar word,nu ligt de AOW op +/- 700 euro komt daar nog een toeslag of i.d.bij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Als jij ooit gewerkt hebt, dan heb je ook een pensioen opgebouwd, die komt naast de AOW bij je binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Pensioen opgebouwd dat is niet altijd zo.
Als je onder bijstandsniveau komt, moet je naar de gemeente voor een bijlage. Je komt wel in aanmerking voor zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als alleenstaande krijg ik ca. 1000 euro/maand AOW.
Volgens mij is dat bedrag in het hele land hetzelfde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zit met je AOW in elk geval boven bijstandsniveau.
Anders zou bijna elke AOW-er Ook in de bijstand zitten. Dat zou wel erg veel overbodige administratie opleveren.
12 jaar geleden
Voor je "gek" wordt, toch eerst deze site nog maar eens bekijken.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
Die 700 Euro kan ik niet zo snel terugvinden, en misschien valt het allemaal dus wel mee.

Bedenk ook dat je straks in een lagere belastingschaal valt, je een hogere zorgtoeslag krijgt, en als je in een huurhuis woont evt. ook een hogere huurtoeslag.

In ongeveer de 10e regel op de site, zie je een link:
"Direct naar". Dan kun je precies je situatie aangeven, en zie je ook direct of je met heffingskorting en andere zaken te maken hebt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 700 euro zou je onder Bijstandsniveau zitten, en heb je mogelijk recht op een aanvulling (AIO).

Als je al voor je 15e verjaardag in Nederland woonde, heb je recht op een volledige AOW. Dat is voor een alleenstaande een netto-bedrag van ongeveer 1000 euro.

Als je gewerkt hebt, heb je daarbij ook een aanvullend pensioen.

Mensen die pas na hun 15e in Nederland zijn komen wonen, hebben geen volledige AOW opgebouwd. In dat geval heb je - afhankelijk van je situatie, en als je voldoet aan de andere eisen - recht op een aanvulling tot het sociaal minimum, de AIO-aanvulling. Vroeger werd dat uitgevoerd door de gemeente, zodat je twee loketten had voor je uitkering, maar tegenwoordig wordt de AIO ook uitgevoerd door de SVB, samen met de AOW. Dat betekent dat je niet apart nog een aanvulling bij de gemeentelijke sociale dienst in de vorm van een Bijstandsuitkering aan hoeft te vragen.

Als je een partner hebt, of een huishouden deelt met andere mensen, dan gelden er andere normen.