Welke kosten ga ik maken wanneer ik mijn eigen bedrijf start?

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel erg er over aan het nadenken om een eigen bedrijf te starten, maar vroeg af wat nou realistisch de kosten hiervan zijn. Ik weet dat er een eenmalige inschrijfkosten zijn van €50,-, maar wat komt daarna?

Ik ben een game developer en kan vanuit huis werken. Verder heb ik al alle benodigdheden om de spellen te kunnen ontwikkelen en uitgeven. Ik ben dus niet van plan om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Verder wil ik mijn spellen verkopen via online uitgevers zoals Steam, Itch en dergelijke. Zij handelen de verkoop daadwerkelijk af.

Al met al, hoeveel gaat het kosten om mijn bedrijf te starten wanneer ik (vrijwel) geen maandelijkse uitgaven en minimale maandelijkse inkomsten heb (wanneer ik begin)? Komt de belasting dan nog geld pakken (buiten de inkomstenbelasting) of zit ik alleen maar op de inschrijfkosten bij de KVK?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Antoni
4 jaar geleden
De Kamer van Koophandel geeft cursussen aan startende ondernemers. Daarin wordt dit onderwerp ongetwijfeld ook behandeld. Kijk op de website van de KvK of informeer bij een vestiging naar het aanbod van cursussen bij jou in de buurt, zo raad ik je aan.
Antoni
4 jaar geleden
Ook de Belastingdienst geeft adviezen, en misschien ook wel cursussen, aan startende ondernemers.

Het beste antwoord

Je kunt eventueel kosten voor verzekeringen maken. Bedrijfsverzekeringen zijn niet verplicht maar zijn soms wel verstandig.
Je kunt je bedrijfsvermogen, zoals je inventaris en voorraden, tegen brand of inbraak verzekeren. Niet alleen tegen de daadwerkelijke schade, maar ook voor de vertraging die je productie vervolgens oploopt.
Stel dat je tegen juridische problemen aanloopt met een klant of leverancier, dan ben je gebaat bij een rechtsbijstandverzekering.
Ondernemers vallen niet onder de Ziektewet, en dus heb je geen recht op een uitkering wanneer je langdurig ziek wordt. Je zult een Arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten, wil je gedekt zijn tegen inkomensverlies door ziekte. De premie van zo’n verzekering is relatief hoog, maar vaak wel aftrekbaar. Hoe hoog je premie uitvalt, is afhankelijk van je leeftijd en hoeveel er wordt gedekt.

Je eigen bedrijf runnen betekent ook de nodige uitgaven aan marketing en communicatie, zeker in de startfase van je ondernemerschap. Maar misschien is dat bij jou niet nodig.
.
Als zelfstandige ondernemer bouw je zelf pensioen op. Of niet. Dat laatste is niet zo verstandig, maar het opbouwen van pensioen is voor ondernemer (nog) niet verplicht.
De meeste ondernemers regelen echter wel iets voor hun oude dag. Hoeveel premie zij hiervoor maandelijks apart zetten, hangt meestal af van hun leeftijd, beroep, ander vermogen en het gewenste inkomen dat zij willen ontvangen als ze hun AOW-leeftijd bereiken.
.
De belasting komt buiten de IB om “geen geld pakken”, integendeel, ze komen je tegemoet met bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek en kleineondernemersregeling (BTW).
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/kleineondernemersregeling-verandert/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ondernemers/zelfstandigenaftrek
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je verder niets nodig hebt heb je verder geen kosten. Wanneer je gaat verkopen heb je te maken met de btw maar dat is normaal. Verder betaal je gewoon inkomstenbelasting.
ronron1212