Wat kan ik doen indien men een aangegane schriftelijke schuld binnen de opgegeven termijn niet terugbetaald ?

de persoon die ik geld leende voor het starten van een zaak heeft na drie maanden nog niets van het gegeven bedrag terugbetaald, wat kan ik doen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Diegene sommeren om te betalen, of een rechtszaak beginnen, maar dat kost geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst met de persoon gaan praten over de plannen voor het terugbetalen.

Als je er zo niet uitkomt, hangt het ervan af wat er in de schuldovereenkomst staat. Wordt er een terugbetalingstermijn genoemd? Wordt er een rentepercentage genoemd?

Zo niet, dan sta je juridisch al minder sterk.

Hoe dan ook kun je, als het ook op langere termijn niet lukt, "dreigen" dat je iedereen vertelt dat die persoon onbetrouwbaar is. Dat zal die persoon sowieso niet fijn vinden. Het is al helemaal vervelend als onbetrouwbaar bekend te staan wanneer je net met een eigen zaak bent begonnen: dat kun je dan net niet hebben.

En anders de juridische weg bewandelen. Denk dan aan een incassobureau.

Alvorens je die onaangename kant opgaat, moet de betreffende persoon natuurlijk wel alle gelegenheid krijgen het geld terug te betalen, zonodig met een terugbetalingsregeling in termijnen. En die persoon moet weten wat hem boven het hoofd hangt als hij niet terugbetaalt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat ligt eraan wat er in het contract staat dat door jullie beide is ondertekend toen de lening werd afgesloten.
Normaliter staat daar in wat er gebeurt als één van beide contractanten zich niet aan de afspraak houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je kunt hem niet zomaar aanklagen..
je moet hem eerst schriftelijk in gebreke stellen.
als hij hierop niet reageerd kun je verdere stappen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het starten van een zaak kun je weten dat het even duurt. De start is het allermoeilijkst. Wat dat betreft vind ik het niet netjes dat hij je niet alvast even heeft laten weten hoe het er voor staat en hoe hij denkt het terug te betalen. En vooral wanneer ook.
Toch had jij ook kunnen weten dat dit even gaat duren...
Zéker als je geen termijn hebt afgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, het starten van een eigen bedrijf duurt zomaar één tot drie jaar. Dus je geld na drie maanden al terug willen zien, da's wel wat kortzichtig. Tenzij dat vooraf was afgesproken, maar dan had het in het contract moeten staan.
Ga naar de deurwaarder en geef hem de opdracht de vordering te verhalen op de schuldenaar. Deurwaarders zijn in dit soort zaken gespecialiseerd, ze schrijven dreigbrieven en kennen de weg in dit soort zaken. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
voor je naar een deurwaarder kan moet er toch eerst een uitspraak door de rechter zijn gedaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De deurwaarder is er voor iedereen.
Wacht nog een maand.
Blijven vragen..!

Dan nog niet teug.
Rechtzaak.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst moet je hem schriftelijk in gebreke stellen. Je moet hem dan een redelijke termijn bieden om alsnog te betalen. Als je echter een termijn hebt vastgesteld met hem waarbinnen hij moest betalen dan hoeft dit niet. Je mag hem als hij in verzuim is (dus na deze redelijke termijn niet heeft betaald) ook schadevergoeding vragen (bv rente), tenzij er sprake is van overmacht. Je kunt een deurwaarder inschakelen, maar dat is niet bevorderlijk voor de verstandhouding en kost jou ook veel werk. Je kunt het altijd proberen onderling op te lossen of een mediator inschakelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt trouwens altijd contact opnemen met het juridisch loket. Zij kunnen je helpen met hoe het in de praktijk het beste op te lossen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga in gesprek
Vraag hoe het gaat en vraag om de cijfers.
Laat hem aan de hand van zijn boekhouding laten zien hoe het er voor staat.
En vraag hem naar zijn plannen op korte en lange termijn.
Vraag je af hoe realistisch dit is.
Als je afgesproken hebt dat hij je nu al zou betalen in eens of in afgesproken termijnen.
En hij komt zijn afspraken niet na en wil ook geen nieuwe afspraken maken waar jij het realisme van kunt zien of waar jij vertrouwen in hebt.
Dan zou ik hem zeggen dat je wilt dat hij de afspraken alsnog nakomt en dat ook in een aangetekende brief nogmaals doen.
Met duidelijke termijnen en de gevolgen wanneer hij niet op je vorderingen ingaat.
Krijg je nog geen geld terug dan zou ik een deurwaarder inschakelen en dan eentje no cure no pay.
Kost je wel eens waar ook een percentage van de som maar is waarschijnlijk goedkoper dan een rechtzaak.
Om zeker van je recht te zijn.. ik weet niet hoe goed dit gebeuren juridisch correct tot stand is gekomen..
Zou ik ook een naar een buro voor rechtshulp gaan of naar een juridisch spreekuur.
Want voorgaande kun je alleen doen als er juridisch gezien ook echt een vordering is.

succes er mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je precies met een schriftelijke schuld? Heb je een contract opgemaakt? In dit geval neem ik aan dat je afspraken hebt vastgelegd over de termijn waarin hij het bedrag aan je terug moet betalen. Als je dit niet hebt gedaan, word het lastig.
Heb je hierover wel termjnen afgesproken,kun je eerst schriftelijk gaan aanmanen. Wordt hierop niet gereageerd, dan hoop ik voor je dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, die kan je verder helpen.
Heb je die ook niet, dan moet je gaan uitzoeken of het lonend kan zijn om een rechtszaak te starten.
Ik wens je veel succes!!