Wat zijn de consequenties als ik ga samenwonen?

Heb een relatie met een weduwnaar die 10 jaar ouder is. Hij is met pensioen en ik moet nog 7 jaar werken. Wat zijn de financiële consequenties als wij gaan samenwonen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een gevolg is in ieder geval dat de AOW van de gepensioneerde naar beneden gaat. Een alleenstaande AOW'er krijgt een AOW-pensioen voor ongehuwden, 70% van het netto minimumloon. Als hij gaat samenwonen, wordt dit 50% van het netto minimumloon.
Als de gepensioneerde woont in een huurwoning en recht heeft op huurtoeslag dan telt jouw inkomen mee voor het bepalen van de hoogte van de huurtoeslag. Als de gepensioneerde zorgtoeslag krijgt en jullie toeslagpartners worden (daar zijn regels voor) dan wordt ook naar het gezamenlijk inkomen gekeken.
Toegevoegd op 24 oktober 2019 21:22: tekst
Computoon