Hoe onstaat er geen kasverschil met giftcards in een winkel?

Op dag 1 zegt een klant dat ze een giftcard wil en er 20 euro op wil zetten. Dan zou ze dus 20 euro betalen voor een gratis giftcard. Die dag zou dan toch 20+ in de kassa zitten?

Dag 22 koopt iemand met de giftcard een lamp van 20 euro. Diegene betaalt dus die dag niet, maar het geld gaat van de giftcard af.

Hoe kan het dat er dan niet een kasverschil onstaat bij het kopen van de card en het kopen van de lamp?

4 jaar geleden
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
https://nos.nl/artikel/2208703-cadeaubon-gekregen-dit-is-hoe-bedrijven-er-geld-mee-verdienen.html
LeonardN
4 jaar geleden
@Speedylovertje Als ik met een pinpas betaal neem ik ook een lamp weg zonder dat er 20 euro in de kas komt. Snap je dat wel?

Antwoorden (2)

Als je 20 euro op een giftcard laat zetten registreert de kassa dit omzet van 20 kaart op een giftcard. Koop je iets met je giftcard registreert de kassa een omzet wat je betaald gewoon met je kaart.
ronron1212
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@ronron1212
Of je zin loopt niet, óf ik lees 'm niet goed. Maar ik snappen doe ik je antwoord in elk geval niet.
Ligt het aan mij of is het een idee om het antwoord te herschrijven ?
ronron1212
4 jaar geleden
Er staat dat je in beide gevallen gewoon omzet genereerd
LeonardN
4 jaar geleden
Als je in beide gevallen omzet genereert gaat er iets mis lijkt me.
Enkel Dag 1 wordt er in mijn ogen omzet gegenereerd.
Dag 22, de dag dat de giftcard omgeruild wordt voor een artikel, wordt er geen omzet gegenereerd, er komt dan geen geld binnen. (Ik heb het even over een bedrijf/vestiging dat zelf zijn eigen giftcards verkoopt, voor het gemak)
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN de ene winkelier verkoopt een kaart de ander een artikel beide omzet
LeonardN
4 jaar geleden
Goed dan (en dat mist behoorlijk in je antwoord) heb jij het dus over 2 winkels.
Dat maakt de uitleg er niet bepaald makkelijker op, maar wel interessanter, je zal dan toch ook uit moeten gaan leggen dat winkelier B 20 euro terug moet gaan vragen aan winkelier A. Anders krijg je namelijk wellicht dat A vooral giftcards verkoopt, en B waardeloze papiertjes ontvangt en daarvoor zijn voorraad wel ziet slinken.
ronron1212
4 jaar geleden
De kassa registreert de boekhoden verwerkt dit soort transacties verder. De organisatie van de cards verrekend de uitgave en de inkomsten met de winkeliers en berekend een vergoeding. Daarnaast verdient de card organisatie aan de nooit uitgegeven cards. @LeonardN. Ja ik geef een voorbeeld van twee verschillende winkelier dat is anmelijk ook meestal het geval.
Bij het kopen van de giftcard komt er €20 in de kassa en ontstaat er een vordering van de klant in de vorm van een giftcard. Op het moment dat de giftcard gebruikt wordt om bijvoorbeeld een lamp te kopen, wordt de vordering van de klant omgezet in daadwerkelijke omzet. De verkoop van een giftcard zelf is nog geen omzet, ook al is er wel geld in de kassa gekomen. De winkelier heeft nu als het ware een schuld aan de houder van de giftcard, die pas ingelost is op het moment dat de giftcard gebruikt wordt.

Boekhoudkundig:
Verkoop giftcard
Kas: 20 debiteren
Aan Crediteuren (of een gespecialiseerde post): €20 crediteren

Koop lamp:
Debiteren: Crediteuren (of gespecialiseerde post) €20 (de schuld verdwijnt hierdoor)
Crediteren: omzet €20

Mocht nu blijken dat een specifieke giftcard een bepaalde tijd later niet gebruikt is, dan kan de winkelier de schuld wegboeken als een incidenteel resultaat.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
De giftcard organisatie geeft deze kaarten niet de winkelier die betaald een percentage hiervoor aan die organisatie en die boekt niet opgenomen saldos af ten gusten van zich zelf niet de winkelier.De winkelier ontvangt en geeft uit dat wordt verrekend et de card organisatie
Quidplura
4 jaar geleden
Dat hangt van de giftcard af. Bol.com heeft bijvoorbeeld zijn eigen kaarten, die dragen niets af. Hetzelfde geldt voor een heleboel winkels met hun eigen cadeaubonnen. Voor bijvoorbeeld VVV-bonnen wordt inderdaad een provisie betaald. Dit heeft verder geen enkel effect op het antwoord op de vraag die hier gesteld wordt, er is slechts een stap extra: Uitgifte giftcard:
Debiteren: Kas €20 Crediteren: Te betalen bedragen giftcard: €20 Betaling aan bv. VVV
Debiteren: Te betalen bedragen giftcard €20
Crediteren: Kas/Bank €20 Verkoop lamp:
Debiteren: Te ontvangen bedragen giftcard: €20
Debiteren: Provisiekosten giftcard €2
Crediteren: Omzet €20
Crediteren: Te betalen provisiekosten giftcard €2 Afhandeling giftcardbedrijf:
Debiteren: Bank €20
Debiteren: Te betalen provisie giftcard €2
Crediteren: Te ontvangen bedragen giftcard €20
Crediteren: Bank €2 Ook hier ontstaat dus geen kasverschil.
ronron1212
4 jaar geleden
Uitgifte card aan nog te betalen bedragen
omzet card
De betaling aan het card bedrag
is een factuur
Een kosten rekening
aan crediteuren. De ontvangst van een card Te ontvangen bedragen
Omzet
ronron1212
4 jaar geleden
De voorbeeld kaarts die jij noemt is maar een zeer kleine greep uit wat je nu allemaal kunt kopen.
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Ik snap niets van reactie nr. 3