Hoe onstaat er geen kasverschil met giftcards in een winkel?

Op dag 1 zegt een klant dat ze een giftcard wil en er 20 euro op wil zetten. Dan zou ze dus 20 euro betalen voor een gratis giftcard. Die dag zou dan toch 20+ in de kassa zitten?

Dag 22 koopt iemand met de giftcard een lamp van 20 euro. Diegene betaalt dus die dag niet, maar het geld gaat van de giftcard af.

Hoe kan het dat er dan niet een kasverschil onstaat bij het kopen van de card en het kopen van de lamp?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je 20 euro op een giftcard laat zetten registreert de kassa dit omzet van 20 kaart op een giftcard. Koop je iets met je giftcard registreert de kassa een omzet wat je betaald gewoon met je kaart.

Bij het kopen van de giftcard komt er €20 in de kassa en ontstaat er een vordering van de klant in de vorm van een giftcard. Op het moment dat de giftcard gebruikt wordt om bijvoorbeeld een lamp te kopen, wordt de vordering van de klant omgezet in daadwerkelijke omzet. De verkoop van een giftcard zelf is nog geen omzet, ook al is er wel geld in de kassa gekomen. De winkelier heeft nu als het ware een schuld aan de houder van de giftcard, die pas ingelost is op het moment dat de giftcard gebruikt wordt. Boekhoudkundig: Verkoop giftcard Kas: 20 debiteren Aan Crediteuren (of een gespecialiseerde post): €20 crediteren Koop lamp: Debiteren: Crediteuren (of gespecialiseerde post) €20 (de schuld verdwijnt hierdoor) Crediteren: omzet €20 Mocht nu blijken dat een specifieke giftcard een bepaalde tijd later niet gebruikt is, dan kan de winkelier de schuld wegboeken als een incidenteel resultaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100