Zelfde bedrijf, andere functie, mogen ze mijn salaris minderen?

Voor hetzelfde bedrijf blijven werken, zelfde uren, fulltime.
Een andere functie binnen het bedrijf.
Mogen ze mij dan minder salaris uitbetalen?
(Festivals en evenementen branche)

4 jaar geleden
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ik ben niet zeker, maar volgens mij mag een lager salaris op een andere functie alleen in het geval dat je zélf op die functie (met dat lagere salaris) gesolliciteerd hebt. Wanneer op initiatief van het bedrijf verplaatst wordt dan mag dat niet ! De truc die dan wel veel gebruikt wordt is dat de ene functie opgeheven wordt (je wordt ontslagen) maar dat je de gelijk wel mogelijkheid krijgt om op de andere functie te solliciteren. Maar dan moet die oude functie dus ook wel echt opgeheven worden. Niet dat er 2 dagen later een ander voor aangenomen wordt.

Antwoorden (1)

Dat hangt ervanaf.

Bij iedere functie horen taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden. enz. Dienstjaren in de functie kunnen ook van belang zijn. Daarop is het salaris gebaseerd.

Als de nieuwe functie "lager" is ingedeeld wat dit betreft, is het normaal dat je ook een lager salaris krijgt. Is het een andere functie op hetzelfde niveau dan zou het salaris gelijk moeten blijven maar (bijv.) ervaring in een functie wordt ook meegenomen. Er zijn allerlei deskundigen die zich bezighouden met het vraagstuk van functieweging. En de functiewaardering die daaruit voortvloeit.

Dit zou echter nooit een verrassing mogen zijn en je zou er vooraf kennis van hebben moeten kunnen nemen. (Op papier en/of in een gesprek). Raadpleeg je leidinggevende.
Computoon