Heeft mijn ex recht op een deel van de erfenis?

Mijn oom is in maart overleden. Op het moment staat zijn huis te koop. Wij hebben in april besloten te gaan scheiden. Als de scheiding rond is voor het huis definitief verkocht is, heeft mijn ex dan recht op een deel van de erfenis?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, het moment van overlijden is bepalend. Alleen als jullie zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden, of zijn getrouwd na 1 januari 2018 in beperkte gemeenschap van goederen, valt de erfenis niet onder de te verdelen boedel bij scheiding. Ook als de erflater (je oom in dit geval) in zijn testament heeft aangegeven dat alleen bloedverwanten en geen aangetrouwde familieleden van hem erven, heeft je ex geen recht op een deel van de erfenis. De verkoop van het huis uitstellen tot de scheiding rond is heeft dus geen zin. Op het moment van overlijden is een vordering op de erfenis ontstaan voor jullie beiden. Die vordering wordt bij scheiding verdeeld in beiden de helft en blijft net zo lang bestaan tot het huis is verkocht en de erfgenamen kunnen worden uitbetaald.

Ik ga er vanuit dat het huwelijk is gesloten voor 1 januari 2018 en jullie daardoor automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Waarschijnlijk is er ook geen testament en clausule opgenomen, waarin erfenissen zijn uitgesloten van gemeenschap van goederen. Anders zou je deze vraag niet stellen, denk ik. Verder zul jij de erfgename zijn van jouw oom, in ieder geval een erfgename. Ik weet niet of dat komt door de lijn van erven of het testament van jouw oom. Ik ga er maar vanuit dat jij ook zonder clausule erft. Jouw vraag gaat over erven tijdens de echtscheidingsprocedure, waarin jullie nu verwikkeld zijn. Deze echtscheidingsprocedure loopt totdat de echtscheidingsbeschikking van de rechter in de registers van de burgerlijke stand is ingeschreven. Pas op dat moment wordt de gemeenschap van goederen definitief beëindigd. Wordt de erfenis vrijgegeven voordat de echtscheiding definitief is, is jouw partner nog steeds geen ex-partner en heeft hij of zij ook recht op de erfenis. Wordt de erfenis vrijgegeven terwijl de echtscheiding definitief is, is het de ex-partner en heeft hij of zij geen recht op de erfenis. Maar, er komt altijd een notaris aan te pas (dat zal nu ook al zijn) om de erfenis af te wikkelen. Stel dat jouw nu nog partner vindt dat je de erfenis bewust uitstelt, kan hij of zij de echtscheiding tegenhouden of naar de rechter stappen. Ik weet niet hoe jouw nu nog partner er instaat, maar wellicht is het verstandig om samen een notaris te raadplegen. Maar misschien ben je wel verwikkeld in een (v)echtscheiding. Hier op GV kennen we de situatie niet. Dat hoeft ook niet. Ik weet niet of jullie geen kinderen hebben en daardoor makkelijker kunnen scheiden. Ik weet niet of jullie een mediator hebben of een advocaat/advocaten. Kortom, bespreek het als het kan samen. Lukt dit niet, bespreek het met de mediator of advocaat. Praat ook eens met de notaris die de erfenis van jouw oom afhandelt. Succes! https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/erven-5-na-echtscheiding-aanspraak-maken-op-erfenis-ex https://sarahkoller.nl/echtscheiding-kennisbank/scheiden-zonder-rechter/recht-op-deel-erfenis-ex-scheiding/ https://www.gratisscheiden.nl/heb-je-na-een-echtscheiding-nog-recht-op-een-erfenis/ Jouw nu nog partner kan nu dus werk ervan maken om uiteindelijk zijn deel te krijgen.

Toegevoegd op 28 augustus 2019 20:58: tekst

Dat weten we niet 100% zeker met de informatie die je geeft, maar we kunnen alle relevante mogelijkheden op een rijtje zetten en dan kan jij (of een ander) zelf zien of de (aanstaande) ex recht heeft op de erfenis. 0a. Je bent getrouwd na 1 januari 2018. Normaliter vallen erfenissen dan niet in de gemeenschap van goederen (gvg). NEE geen -recht op deel erfenis- (rode). 0b. Je bent getrouwd na 1 januari 2018. Je hebt expliciet aangegeven dat dit wel in gvg moet gaan vallen. JA rode 1. Je oom heeft een testament nagelaten waarin is bepaald via een uitsluitingsclausule dat de aangetrouwde niet mee-erft. NEE geen rode 2. Je hebt zelf in de huwelijkse voorwaarden aangegeven dat erfenis niet gedeeld worden. NEE geen rode 3. Je bent getrouwd in gemeenschap van goederen (gvg), en bovenstaande geldt niet. 3a. Het moment van overlijden van de erflater, is voor het moment, waarop het verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank wordt/werd ingediend. De erfenis valt in de gvg. JA rode 3b. Het moment van overlijden van de erflater, is na het moment, waarop het verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank wordt/werd ingediend. De erfenis valt dus niet in de gvg. NEE geen rode Uiteindelijk zal blijken tijdens de scheidingsprocedure welke mogelijkheid op jou van toepassing is. Als je het zelf niet kan achterhalen, zal je advocaat waarvan ik hoop dat je die al in de arm hebt genomen voor de echtscheiding, je uit kunnen leggen welke van de genoemde situaties geldend is. "Als de scheiding rond is voor het huis definitief verkocht is, heeft mijn ex dan recht op een deel van de erfenis?" Het maakt daarbij dus niet uit wanneer het huis verkocht wordt. Het huis is nl. al wel, of niet deels bezit van je echtgenote. Ook wordt niet gekeken naar de definitieve scheiding, maar naar een ander moment zoals al aangegeven bij 3a/3b. bron 1 "Als u voor het huwelijk niets afspreekt met uw echtgenoot bent u automatisch in gemeenschap van goederen gehuwd. Dit betekent dat ALLE bezittingen en schulden van de echtgenoten gemeenschappelijk worden." bron 2 Bij een echtscheiding zijn nu twee momenten van belang: 1) de datum en het tijdstip waarop het verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank wordt ingediend - op dat moment wordt de gemeenschap van goederen ontbonden..... Is vader op die maandag vóór 10.00 uur overleden, dan heeft de schoonzoon gelijk. De erfenis behoort tot de gemeenschap van goederen en moet worden gedeeld. (3a) bron 3

Toegevoegd op 30 augustus 2019 12:23: bron, tekst
Bronnen:
https://www.judex.nl/rechtsgebied/familie-...
https://www.dichtbij.nl/2984204/column-ver...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/e...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100