Hoe werkt de langdurigheids-toeslag en wanneer krijg je dit?

Vandaag heb ik een brief gekregen waarin stond dat ik recht zou hebben op langdurigheids-toeslag?kent iemand dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Je kunt langdurigheidstoeslag aanvragen als je minimaal 5 jaar aaneengesloten een inkomen had op of onder bijstandsniveau. Er mag in totaal 12 weken van die 5 jaar een hoger inkomen zijn geweest. Als je het voor de eerste keer aanvraagt moet je van de afgelopen 5 jaar alle jaaropgaven kunnen overleggen. Als je het toegekend hebt gekregen kun je het elk jaar aanvragen. Stel je vraagt het nu in juni aan, dan kun je het volgend jaar ook pas in juni aanvragen. Voor een alleenstaande is de toeslag ongeveer 350 euro. Het duurt ongeveer 8 weken vanaf de aanvraag voordat je het geld op je rekening krijgt. Het mag ook inkomen zijn geweest uit arbeid, je hoeft dus niet perse een uitkering te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op onderstaand linkje wordt het helemaal uitgelegd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wanneer u gedurende lange tijd een bijstandsuitkering ontvangt, komt u mogelijk in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag. De langdurigheidstoeslag is een geldbedrag dat de gemeente aan u verstrekt als u langere tijd van een minimumuitkering moet leven, geen of weinig eigen vermogen heeft en ook geen uitzicht heeft op betaald werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt helemaal. De aanvraag kan een bron van ergernis worden als je in die periode bv een krantenwijk hebt gehad, scholen hebt schoongemaakt, of andere uurtjes iets betaalds hebt gedaan. Je hebt dat uiteraard keurig opgegeven en het is met je uitkering verrekend, maar toch kan de gemeente dan, onterecht, beweren dat je niet al die tijd op bijstandsniveau hebt geleefd en je de langdurigheidstoeslag onthouden. In zo n geval moet je aan het bewijzen.
Ik heb dat voor clienten meegemaakt en werd er doodziek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Ineke, soms zijn de regels enorm krom, want als je hard je best doet om werk te vinden en maar IETS meer betaald hebt gekregen gaat het feest niet door.