Moet ik deze oude rekeningen nog betalen?

Een aantal jaren geleden is mijn paard behandeld door een veearts. Ik liep al jaren bij hem dus betaalde netjes mijn rekeningen. Inmiddels is mijn paard in 2015/begin2016 verhuist naar een andere plek en heb ik een andere veearts. Twee jaar geleden kreeg ik ineens een factuur van mijn oude veearts dat er nog iets open stond. Dit was een behandeling van 2013. Lichtelijk geirriteerd heb ik deze betaald en gevraagd of er nog meer open stond. Hierop kreeg ik een antwoord dat dat zo was. Vervolgens krijg ik vandaag een email van een medewerker die hij aangenomen heeft dat er nog twee behandelingen open stonden en ik hierover binnenkort facturen zou ontvangen. Eén behandeling van 2014 en een in 2016. Dit gaat om routine behandelingen zoals gebit etc. Ik kan mij ten 1e die behandelingen niet meer herrinneren, ten 2e vind ik het heel vreemd dat er toentertijd tegen mij is gezegd dat er niets meer open stond en nu blijkt van wel en ten 3e, mijn paard is in 2016 verhuist dus ik vraag me af of dit zelfs wel mogelijk is.
Ik schrijf bij mijn vraag of er nog openstaande rekeningen waren, dat dat zo was, maar dat was dus niet zo. Typfout.

4 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is verstandig je administratie zodanig bij te houden, dat je tot zeker 5 jaar kunt terugzoeken. Bewaar je agenda's (daar moeten de afspraken met de dierenarts toch ook in staan) en ook de rekeningen met daarop aangetekend wanneer je die betaald hebt. Je bankgegevens kunnen meestal niet verder terugkijken dan zo'n twee jaar. Misschien dat jouw bank je er bij deze mee wil helpen.
Ook lijkt het verstandig om eens te overleggen met je huidige dierenarts en vragen of deze gang van zaken normaal is. Dat normale betwijfel ik.
vraagBraak1
4 jaar geleden
Kan je bij je nieuwe veearts nagaan wanneer je je hebt aangemeld? Of heb je bewijs wanneer je verhuist bent? Als dit vóór de datum is waarop de rekening van 2016 is gedateerd, dan heb je denk ik genoeg bewijs om te laten zien dat die in iedergeval niet klopt. Als je die hebt weggestreept kan je mogelijk hardmaken dat die van 2014 ook niet klopt. Dat er misschien iets mis is gegaan in een van hun systemen. Dan laat je hun met bewijs komen van die ene behandeling.

Antwoorden (1)

De verjaringstermijn voor facturen is 5 jaar. Bij producten die verkocht zijn aan consumenten 2 jaar, maar het gaat hier om dienstverlening.

De 5 jaar gaat in op het moment dat de vordering opeisbaar wordt (de dag dat de veearts jouw paard heeft behandeld) en wordt gestuit (verlengd) op het moment (elke keer) dat jij bericht krijgt over de nog niet betaalde nota, of in dit geval het moment waarop jij de nota ontvangt. De 5 jaar gaat opnieuw in na het verstrijken van de betaaltermijn (meestal 14 of 30 dagen) die op de factuur staat vermeld.

Sowieso moet je voor beide nota's nagaan of die wel betrekking hebben op jouw paard. Er kan sprake zijn van een misverstand als er bijvoorbeeld 2 klanten met dezelfde achternaam beide een paard in behandeling hebben. Een slordige notitie in de agenda kan dan jaren later voor problemen zorgen.

Hebben de facturen inderdaad betrekking op jouw paard en zijn ze destijds niet voldaan (ook niet contant), dan moet je bij de factuur van 2014 nagaan op welke datum die betrekking heeft. Is dat meer dan 5 jaar geleden, dan hoef je die nota niet te betalen en kun je de veearts erop wijzen dat hij simpelweg te laat is met het sturen van de factuur. Is het nog net geen 5 jaar geleden, dan gaat nu de termijn van 5 jaar opnieuw in.

Voor de nota van 2016 zul je zelf moeten nagaan of dat betrekking heeft / kan hebben op jouw paard of dat dat gewoonweg niet mogelijk is omdat het paard toen al was verhuisd.

Je hebt gevraagd of er nog openstaande facturen waren. Die waren er niet omdat er nog geen facturen waren verstuurd.