Is er een methode om automatisch een deel van mijn inkomsten te reserveren (sparen) of door te sturen naar een andere bankrekening?

Dus stel ik krijg mijn salaris binnen, dat er direct 5% van die inkomsten wordt opgestuurd naar mijn spaarrekening, en bijvoorbeeld 5% naar een goed doel gaat.

Ik wil niks met de hand doen, alles moet automatisch gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (8)

Je kunt wel een vast bedrag per maand laten overschrijven naar een andere rekening. Spaarrekening of rekening van het goede doel. Die opdracht kan je zelf aanmaken via internetbankieren.

Automatisch een vast percentage over laten boeken, terwijl je salaris niet elke maand hetzelfde is, gaat niet, omdat het bedrag dan niet telkens gelijk is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je kan via telebankieren maandelijks een vast bedrag naar een eigen of andere rekening over laten maken. Ook kan je in overleg met je werkgever een deel van je salaris op een andere rekening laten storten. In het verleden kon je bij een bank ook afspraken maken dat als je saldo een bepaald bedrag overschreed, het overschot naar een andere rekening werd overgemaakt. Of dit nog kan weet ik niet, even een belletje naar je bank doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Telebankieren en/of internetbankieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan toch heel makkelijk, met ingeplande betalingen, die kan je voor twee jaar of zo vantevoren inplannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan bij elke bank een doorlopende opdracht maken die geld overschrijft van je inkomsten rekening naar je spaarrekening. Deze opdracht vul je dan in op de datum vlak nadat je geld gestort is en je geeft aan dat het maandelijks is.

Een dergelijke opdracht kan je makkelijk via internetbankieren opzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je loon hetzelfde is dan kan dit wel want dan kan je zelf uitrekenen hoeveel die 5% is. Als je elke maand een ander bedrag verdient kan het niet want geen enkel bankprogramma zal je ondersteunen in een boeking die 5% is van je loon. Dat kan hij niet herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan met je werkgever afspreken dat hij een bepaald bedrag (een percentage wordt moeilijker, omdat dit steeds aangepast zal moeten worden) van je salaris naar een andere rekening (spaarrekening) overmaakt.

Je kunt natuurlijk ook meedoen met de spaarloonregeling. Dit is wettelijk gemaximaliseerd op eur 613,- per jaar. Dit wordt afhankelijk van je keuze in eens of in maandelijkse termijnen van je bruto salaris afgeschreven, en naar een speciale rekening geboekt. Voordeel is dat je het na 4 jaar weer netto mag opnemen. Je mag dit geld ook gebruiken om je pensioengat mee op te vullen of bij aankoop van een woning.

Dan bestaat er ook nog de levensloopregeling. Je kan daarmee sparen voor verlof of eerder stoppen met werken.

Je kan ze overigens niet tegelijk gebruiken, je moet tussen deze twee regelingen kiezen.

Voor wat betreft de boeking naar een goed doel: Je zou het aan je werkgever kunnen vragen of hij dit in zijn administratie kan verwerken.
Zo niet: dan kun je het t makkelijkste via een periodieke overboeking ten laste van je eigen rekening laten afschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb deze vraag gesteld, had me even moeten registreren. Bedankt voor de reacties!

Het gaat mij echt om een percentage, want m'n inkomsten verschillen nogal per maand. Ik krijg een deel salaris, een ander deel inkomsten uit evenementen, en een ander deel van de overheid etc. Dus er is niet slechts 1 vaste inkomensstroom..

Anyone?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb je hier misschien iets aan: de meeste antwoorden geven al aan dat je periodieke overboekingen kunt doen (automatisch laten storten dus) van vastgestelde bedragen.

Daarnaast kan het bij de meeste bank ook met variabele bedragen. Dan niet zoals jij wenst dat de bank een berekeningetje maakt met percentage van wat je die maand binnenkreeg. Maar ze kunnen wel optellen/aftrekken: bepaal een datum per maand, bepaal het bedrag dat er minimaal op je rekening moet blijven staan, en de bank berekent dan iedere maand waar de rest van je geld heen moet.

Kanttekening hierbij: dit is sowieso mogelijk voor het storten van een variabel restbedrag naar één rekening. of je dat restbedrag óok automatisch naar meerdere rekeningen kunt verdelen weet ik niet (bank ff bellen?). Anyone else?