Ben ik mijn spaargeld dat ik in ons koophuis stopte kwijt na scheiding?

Goedendag,

ik heb samen met mijn toenmalige vriendin in 2018 een huis gekocht. Ik heb toen €30.000 in de hypotheek gestoken zodat we lagere maandlasten zouden hebben. Die €30.000 heb ik verkregen door de verkoop van mijn vorige woning.

We zijn na de koop van ons huis getrouwd. Ik heb begrepen dat je niet meer automatisch in gemeenschap van goederen bent getrouwd sinds 2018.

Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als we gaan scheiden. Dan klopt het toch dat het deel wat ik heb ingebracht nog steeds van mij is ?
Omdat dat geld van mij was van voor ons huwelijk ?

Dus als wij bijvoorbeeld een huis kochten voor €200.000, ik mijn geld inlegde waarna de hypotheek nog maar €170.000 was en we zouden het nu verkopen voor €210.000, dan heb ik toch recht op die €30.000 terug, plus de helft van de €10.000 die dan nog over is ?

Bvd !

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als aparte eigendommen niet beschreven zijn, dan ben je in gemeenschap van goederen getrouwd en wordt automatisch alle inbreng beider eigendom. Die €30.000 is dus voor de helft van jou, en voor de helft van jouw eega.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar het is toch zo dat juist vanaf 2018 NIET alles meer automatisch in gemeenschap van goederen is ? En ik kan uiteraard aantonen dat die €30.000 door mij is ingebracht en dat dit van mij was voordat wij gingen trouwen. Dit was de overwaarde van MIJN vorige woning. Zolang ik kan aantonen dat hrt van mij was van vior het huwelijk zou het toch zo moeten zijn dst het dan ook van mij blijft ?
Ja dan blijft die 30000 van jou, een duidelijke administratie is door de leveringsakte van het huis makkelijk bij te houden.