Waarom is de maximale huurprijsverhoging van een sociale corporaties maar 2,6 procent?

De maximale huurprijsverhoging is 4.1 procent maar voor huurders van een woningcorporatie is dat 2.6, van waar dat verschil?

4 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.velisonwonen.nl/ik-ben-huurder/geldzaken/jaarlijkse-huurverhoging/
Zo zwart wit is het niet als ik dit lees.
SentWierda
4 jaar geleden
De maximale huurprijsverhoging voor sociale huurwoningen (= woningen onder de liberalisatiegrens) per 1 juli a.s. is niet 4,1% maar 5,6%.
Er zijn drie prijsstijgingen mogelijk: 2,6%, 4,1% en 5,6%.

Antwoorden (2)

Er zijn in Nederland sociale-huurwoningen en huurwoningen in de vrije sector. De sociale-huurwoningen worden vrijwel allemaal verhuurd door woningcorporaties. Bij een sociale-huurwoning gelden maximale huurprijzen en een maximale huurverhoging. Als huurder van een sociale-huurwoning kan men ook huurtoeslag krijgen. In de vrije sector gelden deze regels niet.

Om huurwoningen betaalbaar te houden voor mensen met een lager inkomen, geldt er een maximum jaarlijkse huurverhoging voor de sociale-huurwoningen.
Antoni
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je een sociale huurwoning huurt en het inkomen is eigenlijk te hoog voor deze woning, krijg je een hogere huurprijsverhoging. Het inkomen is dus doorslaggevend.
Ik vind dit antwoord niet volledig.
Antoni
4 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, @Simonsdochter.
LeonardN
4 jaar geleden
Je bespreekt helemaal niet wat de vrager vraagt in mijn ogen.
Volgens mij zit je er naast met je vraag.
--
Waarom is de maximale huurprijsverhoging van een sociale corporaties maar 2,6 procent?
--
Dat is niet het geval.
De maximale huurprijsverhoging is 5,6% (voor sociale huurwoningen) als de huurder meer verdient dan 42k per jaar.
4,1 procent als deze minder verdient dan die 42k.

En gemiddeld mag het totaal van alle huren van woningcorporaties niet meer zijn dan 2,6 procent. (dus als iemand 4,2 procent stijgt zal een ander niks moeten stijgen, of zelfs een verlaging moeten krijgen). Dit om de huurstijging te dempen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/12/18/huren-2019-gemiddelde-huurverhoging-bij-woningcorporaties-maximaal-26-procent
Huren 2019: gemiddelde huurverhoging bij woningcorporaties maximaal 2,6 procent
Nieuwsbericht | 18-12-2018 | 11:30

Het --gemiddelde-- aan huurstijgingen bij woningcorporaties mag volgend jaar niet hoger zijn dan 2,6 procent (1,6% inflatie + 1 procentpunt). Het optrekken van de huur na een verhuizing (huurharmonisatie) telt daarin mee. Op huishoudniveau mogen in het zogeheten gereguleerde segment de huren met maximaal 4,1 procent stijgen. Voor scheefwoners is dat maximaal 5,6 procent. Het kabinet wil zo de doorstroming van hogere inkomens blijven stimuleren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2019
Wat is de maximale huurverhoging in 2019?
De huur van uw huis mag vanaf 1 juli 2019 maximaal 4,1% tot 5,6% omhoog. De stijging hangt af van uw inkomen in 2017 en geldt alleen voor sociale-huurwoningen. Huurt u in de vrije sector? Dan geldt er géén maximum huurverhoging. De meeste verhuurders verhogen de huur per 1 juli.
===

De beperkte huursomstijging van 2,6 procent zorgt gemiddeld gezien voor een demping van de huurverhogingen. Huurverhogingen boven dit percentage moeten dan worden gecompenseerd met lagere of geen huurverhogingen. De maximale huursomstijging geldt niet voor particuliere verhuurders.
Toegevoegd op 29 april 2019 09:54: tekst
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Van mij een plus. En een verduidelijking: de genoemde 42k is om precies te zijn 41.436 euro..