Heb ik recht op erfdeel van mijn pa nu mijn ouderlijk huis verkocht is? Mijn ma heeft mij onterfd sinds 4 jaar. Mijn pa is 8 jr geleden overleden

Mag ik mijn vaderdeel waar ik recht op heb opeisen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kindsdeel opeisen van de nalatenschap van uw vader tijdens het leven van uw moeder kan in zeer speciale gevallen. De langstlevende echtgenoot heeft namelijk recht op vruchtgebruik van de gehele erfenis. U krijgt als kind een vordering op uw deel van de erfenis en krijgt dit geld pas na het overlijden van uw moeder.
Maar nu? U bent onterfd.
De maatregel die mij zo als eerst door het hoofd gaat om het deel dat u nog als rechtmatige erfgenaam toekwam bij het overlijden van uw vader, door de kantonrechter onder bewind te laten stellen.
U zult voor een zinnig advies contact op moeten nemen met een erfrechtadvocaat.
TurfGraver
6 jaar geleden
Deel van vader had binnen 5 jaar opgeeist moeten worden. Bij overlijden van moeder kan helft van erfdeel opgeeist worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk het niet TurfGraver, de erfenis van de vader hoefde niet binnen vijf jaar te worden opgeëist aangezien @JanineJ toen nog wettig erfgename was. Deze kan niet uitbetaald worden, zolang de moeder nog leeft, wegens recht op vruchtgebruik. Onder normale omstandigheden is dat zelfs zo goed als onmogelijk.
Nu de dochter daarna door de moeder onterfd is, is zij geen erfgename meer van de erfenis van de moeder, maar heeft alleen recht op de legitieme portie.
Het deel dat zij van de vader heeft geërfd moet worden zeker gesteld, zodat het intact blijft en de moeder alleen vruchtgebruik heeft.
Om te onderzoeken of en hoe en welk deel van de erfenis veiliggesteld kan worden is het aan te raden om dit te laten beoordelen door een erfrechtadvocaat.
Erfrecht is uitermate gecompliceerd. Niet mijn specialisatie. Ik kan iemand dus niet bijstaan om te onderzoeken en te berekenen welke goederen en financiën (en dan ook nog na de verkoop van het huis) onder het eerste erfdeel vallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JanineJ, Naar een wetswinkel is in uw gecompliceerde casus geen optie, daar werken meestal rechtenstudenten als vrijwilliger. U kunt om te beginnen contact opnemen met het Juridisch loket
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-terecht-voor-hulp-bij-een-juridisch-probleem-of-conflict
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/erfenis/testament
Naar een andere notaris gaan dan waar het testament is opgemaakt is geen optie.
Een notaris is gespecialiseerd in het opmaken van testamenten en de afhandeling met de erfgenamen. Tegenwoordig is een advocaat gespecialiseerd in erfrechtelijke kwesties, zowel juridische als fiscale. Het kan ook voorkomen dat in uw zaak een procedure voor de kantonrechter of rechtbank gevoerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank jullie voor de reacties JoanDArc en TurfGraver.
Morgen bel ik eerst een advocaat en dan hoop ik snel wijzer te worden.

Antwoorden (2)

De meeste mensen (e chtparen / partners) die een eigen huis hebben, leggen de erfenis samen vast in een testament. Als jouw ouders dat hebben gedaan staan daar eventueel beperkingen in waar ook jouw vader voor heeft getekend.
Als de erfenis normaal verdeeld zou worden kan je moeder je niet zo maar onterven.
Ik zou in ieder geval contact opnemen met een notaris en eventueel daarna ook bij een wetswinkel (hoewel een notaris alles weet van erfrecht en onterven).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kind kan het erfdeel waar het recht op heeft na het overlijden van de eerste ouder, in zeer zeldzame gevallen opeisen.
In de wet is vastgelegd dat de volledige nalatenschap naar de langstlevende echtgenoot/geregistreerd partner gaat. De zogeheten wettelijke verdeling.
Een niet-onterfd kind (een erfgenaam) heeft recht op het nog niet opeisbaar kindsdeel van de erfenis.
Het kindsdeel is inclusief een deel van de waarde van een woning die onderdeel is van de gehele erfenis. Het uitgangspunt voor de waarde van het huis is de waarde in het economisch verkeer op datum overlijden, artikel 4:6 BW.
Het kind blijft recht op houden op dit kindsdeel.

Een kindsdeel dat nog niet opeisbaar is, kan men onder bewind laten stellen door de kantonrechter. Dit dient dit zo snel als mogelijk te gebeuren als een kind door de langstlevende ouder plotseling onterfd blijkt te zijn. Een onterfd kind is geen erfgenaam meer maar wordt schuldeiser van zijn legitieme portie.
Hoewel een notaris de exclusieve bevoegdheid heeft voor het opstellen van testamenten is het erfrecht dermate ingewikkeld dat bij de afwikkeling bij afwijkende omstandigheden kennis van het notarieel recht onvoldoende is. Een kind dat bijvoorbeeld via een nieuw testament plotseling onterfd blijkt te zijn kan laten onderzoeken in hoeverre er direct aanspraken gemaakt kunnen worden op het legitieme portie. Dit dient allemaal te worden vastgelegd aangezien er op de dan ontstane legitieme portie mag worden ingeteerd.
De mogelijkheid over het inroepen van wilsrechten moet worden besproken.
Als de langstlevende partner hertrouwt of als de hertrouwde partner overlijdt. Dan mag namelijk het kindsdeel wel worden opgeëist. Als de nieuwe partner ook overlijdt mag je het erfdeel claimen.